Pulspass med ny utrustning

by Joakim Backman 30. november 2010 20:18

Var ute en runda och sprang med hunden på lunchen idag. Det var ganska kallt (ca -8°C enligt www.temperatur.nu), blåsigt och snöade - perfekt att testa min nyinköpta utrustning från Newline. Passet blev en pulsbaserad runda på ca 8km runt Växjösjön och Trummen i Växjö. Jag la pulsintervallet på 165-180bpm (85-93% av maxpuls) och lyckades hålla ett snitt på 173bmp (90% av maxpuls).

Hur gick det då med mössan och handskarna?

Handskarna

Som jag noterade redan när jag köpte handskarna är de tunna, tunnare än mina förra som endast bestod av fleece. Men tack vara den vindtäta påsen som man kan stoppa in fingrarna i så fungerade det bra för fingrarna. Dock saknade jag vindskyddande material för tummen som blev kall ganska fort när det blåste, jag fick lösa det genom att hålla om tummarna med fingrarna men även då så var tummuskeln lite kall. Jag skulle viljat att motsvarande konstruktion som finns för fingrarna skulle funnits även för tummen. Jag saknar även "svettkudden" som finns på ovansidan av handen på min gamla handskar, en liten frottébit som är bra att torka svett med.

+ Smidig handske som möjliggör att man kan pilla med småsaker med handsken på.
+ Bra att man kan välja om man vill använda vindskyddsfunktionen eller inte.
- För tunnt tyg, skulle varit lite tjockare - den är ju tänkt att användas mellan 0 till -15°C. 
- Avsaknad av vindskyddande material för tummen och tummuskeln.
- Avsaknad av frottébiten.

Mössan

Mössan har en bra passform som går ner rejält över öronen och långt ner på nacken. det var inte några som helst problem att hålla en bra temperatur för huvudet även att jag svettas ganska mycket. Mössa har nog inte några problem att klara av de utlovade -15°C även om det blåser bra. Det ända tänkbara problemet skulle vara baksidan av huvudet om man springer en längre sträcka i rejäl medvind då det inte finns något vindskyddande material där.

+ Bra passform
+ Rejält tilltaget runt öron och nacke.

Tags: , , , ,

Löpning | Utrustning | Produkttest

Mössa och hanskar

by Joakim Backman 29. november 2010 17:24

Efter söndagens kalla men främst blåsiga löparrunda var det sjävklart att införskaffa nya uppsättning av mössa och vantar. Min tunna tighta bernie och mina tunna fleecehanskar har fått backup av en vindtät mössa och ett par kombinationshanskar från Newline inköpta på RunnersStore i Växjö. Både min nuvarande mössa och mina hanskar är också från Newline. Det är inte något fel på dessa utan det är väl mer att de är inte anpassade för vinterförhållanden.

 

Hanskarna har en vindtät "påse" som man antingen kan stoppa in fingrarna i eller stoppa in i en liten ficka på ovansidan av handen. de känns ganska tunna med ska tydligen vara bra även om temperaturen kryper ner en bit under nollan. Mössan är vindtät fram och på sidorna men inte bak för att kunna släppa ut överskotts fukt/värme.

Hur bra dessa verkligen är återstå att se, de ska med ut på nästa runda.

Tags: , , ,

Löpning | Utrustning

Träning v47

by Joakim Backman 28. november 2010 21:01

Måndagens löppass gick bra, dock kändes det som att det skulle gått i ett snabbare tempo Frown. Hoppade över understället för benen trots att det var 2°C, och det blev lite kallt om baken efter ett tag. Mental note: använd underställ för temperaturer under 5°C...

På onsdagen blev det ett morgonpass på gymmet. Det är inte min favorit att styrketräna på morgonen, man är lite stelare än vanligt och det är svårt att få upp energin för att kunna ge max under hela passet. Dock fungerar det OK för mig efter något energirikt till frukost, en rejäl uppvärmning samt försiktig stretching.

Trots snö och halka blev det ett HIIT-pass på torsdagen. Underskattade mig för en gångs skull och borde kört lite tuffare.

På söndagen blev det en bra löparrunda även om förutsättningarna inte var så bra.

Måndag Löpning 8.10km på 39:07 (4:49min/km)
Tisdag    
Onsdag Gym Rygg, triceps & axlar
Torsdag Löpning

4.55km HIIT på 22:32 (4:57min/km)

Fredag Gym Bröst & biceps
Lördag    
Söndag Löpning 21.31km på 1:57:42 (5:31min/km)

Total löpsträckasträcka: 33.96 km

Jag har placerat min blogg i Växjöbloggkartan.se!

Tags: , , ,

Träningsvecka

Taskiga förutsättningar

by Joakim Backman 28. november 2010 20:37

Söndagen började inte så bra. Jag tycker själv att jag är vältränad och medveten om mycket som har med träning att göra, ändå går jag ut direkt på morgonen och börjar skyffla snö utan någon som helst uppvärming. Nästa direkt får jag ett stick i ryggslutet och inser att jag stäckt mig (som man bädda får man ligga).

Efter snöskottningen och lite tycka synd om mig själv i soffa så bestämmer jag mig för att ta tag i den planerade löparrundan. På med hela vinterutstyrseln och väl ute i snöyran inser jag att det känns inte alls bra i ryggen, dock eftera att ha gått/småjoggat ca 500m så började det kännas bättre och jag beslutade mig att försöka springa en liten runda i alla fall. Efter en försiktig start i ett tempo på ca 5:30-6:00min/km i 1-2km så släppte motståndet i ryggen helt och motivationen steg.

Vädret var inte det bästa man kan tänka sig då det snöade och blåste, hög fuktigthet och en temperatur mellan 0-0.5°C. Underlaget var några cm nysnö på plogat underlag vilket blev ganska halt.

Trots de taskiga förutsättningarna gick löpningen utmärkt och resulterade tillslut i en halvmara. Det var bitvis ganska tufft när det blåste och snöade som mest, men jag höll ett jämnt tempo (och lågt 5:30min/km) så rent konditionsmässigt var det inga problem.

Dagens erfarenheter:

- Värm upp, även om det inte gäller ren träning!
+ Dubbar när det är halt är guld värt.
- Måste köpa ett par vintäta hanskar och en varmare mössa.
+ Med rätt motivation och lite anpassning blir alla pass lyckade (nästan).

Tags: , , , ,

Löpning

Ny bröstövning

by Joakim Backman 26. november 2010 18:06

Dagens träningspass på gymmet var ägnat åt bröst och biceps. Jag är en sucker för variation av både övningar och utförande (repetitioner och vikt) och således måste man ju förnya sig lite då och då för att få in lite nya fräscha övningar. Idag var blev det en, för mig, ny övning för bröst som jag hittade på www.exrx.net; Barbell Incline Shoulder Raise.

Övningen ska enligt beskrivningen främst belasta Serratus Anterior, som sitter utmed revbenen. Efter att provat övningen utan vikter (20kg stång) lastade jag på först 40kg, sedan 20kg till. Jag vet inte om jag kan säga att övningen "träffade rätt", det är lite svårt att avgöra när det är en liten muskel som dessutom sitter lite undangömt. Vi får väl se om det blir någon träningsvärk.

Tags: , , ,

Styrketräning

Intervall på snö

by Joakim Backman 25. november 2010 20:52

Under de senaste dygnen har vintern kommit till Växjö i form av snö, speciellt i natt kom en hel del. Självklart stoppar det inte mig och min löpning, så intervallpasset utfördes som planerat.

För en gångs skull så underskattade jag mig själv, det är visserligen trevligt när det är på det håller och inte tvärt om, men passet blev inte så ansträngande som det var tänkt. Passet jag sprang hade jag lagt upp i två intervaller, 5-7min/km i 90sek samt 3.45-4.30min/km i 45sek (HIIT), den totala sträckan var 4.5km.

Jag kom upp i en hjärtfrekvens på 184bpm (95% av max) som mest under hela passet, vilket brukar vara högre för ett intervallpass. Under ett, för mig, bra intervallpass så toppar pulsen på 190bpm (98% av max) någon gång under passet. Det kan tyckas som en liten skillnad mellan 95% och 98%, men de sista procenten är av riktigt stor skillnad när det gäller ansträngingen. Nästa intervallpass kommer jag att lägga på en lite längre sträcka, samt modifiera intervallerna något för att få ut lite mer.

Mina punkter för att få ett bra löppass när det är halt:

  • Rejäl uppvärming för att förhindra sträckningar och man halkar till.
  • Höga knän vid acceleration för att korta ner steglängden så att att inte avstampen i steget kommer så långt bak.
  • Skor med bra grepp.
  • Ha koll på vad som händer en bit framför i spåret.

Jag använde givetvis mina Salomon Speedcross 2, som ger ett bra grepp och även de är tunna på ovansidan och det var -3°C så var temperaturen inget problem.

Tags: , , , ,

Löpning

Träning v46

by Joakim Backman 21. november 2010 21:22

Veckan började med ett riktigt givande pass på gymmet, vikter stämde och utförande fungerade för alla övningarna. Jag gick ifrån gymmet med motivationen på topp! det blev inte sämre när veckans första löppass på tisdagen gick över förväntan och den sega och stumma känslan jag hade i benen förra veckan hade släppt. Jag kunde höja tempot lite och snittet hamnade i alla fall under 5 minuter per km.

Måndag Gym Rygg & triceps
Tisdag Löpning 7.98km på 39:11 (4:54min/km)
Onsdag    
Torsdag Gym Bröst & biceps
Fredag    
Lördag Löpning 11.31km på 56:16 (4:58min/km) 
Söndag    

Även torsdagens gympass gick riktigt bra, jag känner att motivationen är stark och bara det i sig är inspirerande. Löparrundan på lördagen var lite oplanerad men gick bra. Ca 1km var på slirig blötsnö vilket är första gången för denna vintern och det blir lite stel löpning innan man vänjer sig att springa på snö igen.

 Total löpsträckasträcka: 19.29 km

Tags:

Träningsvecka

Protein-milkshake

by Joakim Backman 16. november 2010 21:40

Här om dagen lyckades jag av misstag göra en perfekt jordgubbs-milkshake när jag skulle göra en proteinsmoothie. Jag tog lite mycket frysta frukter när jag blandade till en smoothie på fryst frukt, yoghurt, mjölk och proteinpulver med jordgubbssmak. Jag körde på som vanligt med mixern på ganska hög effekt och resultatet blev en jämn, tjock, rosa jordgubbs-milkshake som var riktigt oväntat god.

 

Jordgubbsproteinshake (1 portion, ca 5dl)

  • 2.5dl Fryst frukt/bär, gärna något som passar till smaken på proteinpulvret
  • 1dl    Mjölk (så pass att det går att köra ihop allt till en fryst sörja)
  • 1.5dl Proteinpulver
  • 1.5dl Yoghurt

Kör allt i en kraftig mixer, kör en liten stund mellan varje steg så att ingredienserna blandas väl. Mängderna av de olika ingredienserna är uppskattade då jag som vanligt tillsätter allt på känsla. Frukter som passar till de flesta olika smakvarianter är bl a banan och mango.

Tags: , , , , , ,

Kosttillskott

Träning v45

by Joakim Backman 14. november 2010 20:41

Efter några veckors upphåll pga diverse anledningar har jag kommit igång med träningen igen. Började lite försiktigt ett pass på gymmet, vilket kändes helt OK. Fortsatte veckan med några löppass i stegrande sträckor i ganska lågt tempo. Tvärt emot gymmet så var löpningen betydligt trögare att komma igång med, alla pass gick tyngre än innan uppehållet och det var bitvis lite svårt med motiveringen. Summa av mängden träning blev väl lite dåligt för gymmet men en helt OK löpsträcka.

Måndag Gym Bröst, axlar, biceps & mage
Tisdag Löpning 4.36km på 21:47 (4:59min/km) 
Onsdag    
Torsdag Löpning 7.05km på 36:05 (5.07min/km)
Fredag    
Lördag    
Söndag Löpning 11.27km på 1:01:12 (5.25min/km)

 Total löpsträckasträcka: 22.68 km

Tags:

Träningsvecka

Joakim Backman

år, bor i Växjö( ) med familj bestående av fru, två söner och hund.

Jag tränar i den omfattningen det passar in i mitt liv och då främst löpträning och styrketräning på gymmet men även en del simning på sista tiden.

Min motivation för träningen är att hålla mig frisk, hålla en bra vikt samt att kompensera för mitt stillasittande kontorsjobb som IT-nörd. Dessutom är det jäkligt roligt! 

 
 

Kommande evenemang

Dagar till evenemang
   

 Alla tävlingar och lopp

Tidigare

RecentComments

Comment RSS
Blogglista.se
Sport Blogg Topplista
Hälsoblogg bloggar om träning
Bloggparaden  
Twingly BlogRank SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg
SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog Joakim Backman