Pulsklockan hängde sig (igen)

by Joakim Backman 31. januari 2011 18:08

 http://www.polarpuls.com/

I och med att det inte blev någon löparrunda i helgen så började jag veckan med att ta en 8km-runda på lunchen. Jag hann knappt komma igång (~1km) förrän jag tycke att jag höll ett mycket stabilt tempo på exakt 4:47min/km och insåg tillslut att pulsklockan hade frusit eller hängt sig, dvs visade exakt samma siffror hela tiden.

Polar RS200

Detta har hänt samma klocka några gånger innan för 5 månader sedan. Det är ju lite trist att inte utrustningen fungerar som man vill. Nu har det ju inte varit så ofta men det är ändå långt ifrån OK att det händer igen efter att klockan har varit inlämnad just för denna orsak. Det blir väl att skicka iväg klockan på nytt så att Polar får ta en koll på den (igen).

Även att klockan inte fullföljde passet så gjorde jag det, och det är ett litet problem med just den saken (på ett positivt sätt). Jag vill inte göra ett sämre pass bara för att jag inte har full koll på hastighet/puls mm, vilket resulterar till att jag anstränger mig lite mer. Det blev ett ganska tufft pass och jag tror att det blev en hyfsad tid.

 

Tags: , ,

Löpning | Utrustning

Träning v04

by Joakim Backman 30. januari 2011 21:17

En helt OK träningsvecka, löpning går framåt (efter en liten svacka som följd av uppehållet) och gympassen går riktigt bra. Det blev dock inte något längre löppass under helgen, men det blev nya tapeter i vardagsrummet istället...

Måndag Gym Rygg & axlar
Tisdag    
Onsdag Löpning 8.05km på 0:39:41 (4:55min/km) @ 171bpm
Torsdag Gym Bröst, mage & underarmar
Fredag Löpning 8.15km på 0:37:58 (4:39min/km) @ 172bpm
Lördag    
Söndag    

Total löpsträckasträcka: 16.20 km

Tags:

Träningsvecka

Rolling dumbbell pushups

by Joakim Backman 27. januari 2011 18:55

När det gäller styrketräning är jag mycket för fria vikter och helst träning med den egna kroppsvikten som bas, dessutom är jag konstant på jakt efter nya övningar för att få så stor variation som möjligt i träningsprogrammet. Oftast räcker det med en stunds googlande för att hitta nya eller få inspiration till övningar och så blev det igår. Satt en stund och kollade inte olika sidor där styrketräningsövningar togs upp, hamnade på http://www.scoobysworkshop.com/chest.htm och fann en underbar bröstövning. Den kanske inte riktar sig till nybörjare både på grund av att den kräver en del styrka samt att den är lite svår att utföra.

 

[youtube:zm1Bo_QBZ_c]

Övningens utförande:

  1. Ta två hantlar och lägg dessa på golvet framför dig.
  2. Utgå från samma läge som om du skulle göra vanliga pushups, men ta tag i hantlarna istället.
  3. Låt sedan hantlarna rulla ut åt sidorna så att din kropp sjunker ner mot golvet, helst tills ditt bröst nuddar golvet.
  4. Tryck/dra ihop hantlarna så att kroppen pressas uppåt igen, böj armarna till den grad att du klarar av det.
  5. Repetera 3-4 önskat antal gånger.

Målet är att ha så raka armar som möjligt under övningen, vilket givetvis gör att utförandet av övningen blir tyngre. Om man inte orkar utföra övningen korrekt även om man böjer mycket på armarna så kan man utföra den med knäna i golvet istället för tårna.

Som jag nämnde är det en tung övning så det kan vara klokt att lägga in den först eller åtminstone i början av passet, det gjorde inte jag... Jag började med en riktigt tung omgång Dumbbell Bench Press vilket helt klart påverkade utförandet av den nya övningen. Trots placeringen i ordningen av övningar så kändes den kul och tog riktigt bra, så nästa bröstpass på gymmet kommer jag att börja med övningen för att "känna" på den riktigt.

Namn? Tja, Scooby kallar den för "The Roller" eller "Rolling pushups" men det finns även andra variationer av pushups som kallas för detta... ett bättre namn kanske skulle vara "Rolling dumbbell pushups".

Tags: , , ,

Styrketräning

Salomon Trail Tour 2011

by Joakim Backman 24. januari 2011 12:55

 

I år kommer Salomon att utöka sin Salomon Trail Tour till ett antal fler städer och ett antal av dessa kommer ingå Salomon Speed Cross (namnet är efter den terrängskor som jag använder) som är lite tuffare och med en del hinder. Det roligaste och mest intressanta nyheter för mig är ju givetvis att Växjö är representerad under årets upplaga.

Följande städer kommer att vara representerade under 2011:

17-apr Malmö Salomon Trail Tour Malmö
05-maj Linköping Salomon Trail Tour Linköping
07-maj Stockholm, Spring CrossSpring Cross
14-maj Åmål Salomon Trail Tour Åmål
21-maj Skåne Salomon Trail Tour Kullaberg
06-jun Växjö Salomon Trail Tour Växjö
12-aug Sundsvall Salomon Trail Tour Sundsvall
25-aug Kiruna Salomon Trail Tour Jägarmilen
27-aug Göteborg Salomon Trail Tour Göteborg
01-sep Umeå Salomon Trail Tour Umeå
10-sep Jönköping Salomon Trail Tour Jönköping
11-sep Eskilstuna Salomon Trail Tour Eskilstuna
17-sep Uppsala Salomon Trail Tour Kung Björn
18-sep Ö-vik Salomon Trail Tour Örnsköldsvik
02-okt Åre Salomon Trail Tour Åre
08-okt Stockholm, Tjur Ruset Tjur Ruset
23-okt Norrköping Salomon Trail Tour Höstmilen

Källa: salomontrailtour.se

Tags: , , , ,

Löpning

Captains of Crush restart

by Joakim Backman 24. januari 2011 07:18

Det har inte blivit mycket användning av mina grippers, men nu ska jag lägga fram dem på något bra ställe så att jag kommer igång.

Jag har som plan att köra en runda varje dag som jag har haft ett löppass för att få in lite rutin och kontinuitet, annars blir det inte av att jag tar fram dem. Man kan inte bli annat än imponerad när man ser Magnus Samuelsson trycka ihop Captains of Crush No4 (1 av 5 i världen) som kräver ca 165kg tryck för att slutas.

[youtube:SfRfNJnNtok]

 

Tags: ,

Styrketräning

Träning v03

by Joakim Backman 23. januari 2011 21:25

Det blev en bra träningsvecka både på gymmet och under löppassen. Tycker att den anpassade SL5x5 metodiken jag har provat har fungerat helt OK. Övningarna har tagit bra och det har varit kul.

Måndag Gym Rygg, axlar & triceps
Tisdag Löpning 8.18km på 0:40:09 (4:54min/km) @ 173bpm
Onsdag    
Torsdag Gym Bröst, biceps & axlar
Fredag Löpning HIIT 4.43km
Lördag    
Söndag Löpning 12.83km på 1:02:42 (4:53min/km) @ 171bpm

Löpningen har fungerat bra, körde lite high-intensity interval training (HIIT) på torsdagen. Den höjda pulsen som jag upplevde precis i början efter uppehållet har ordnat till sig igen. Under söndagens löppass så hade jag en snittpuls på 171 bpm, ungefär samma tempo som tidigare men sträckan var 50% längre, alltså: back on track!

Total löpsträckasträcka: 25.44 km

Tags: , ,

Träningsvecka

Första HIIT på ett tag

by Joakim Backman 21. januari 2011 21:30

Dagens löppass blev lite kortade dock inte lugnare, det första HIIT-passet på ett tag. Det kanske var lite tidigt med tanke på vinterupphållet, men jag kunde inte låta bli. Det är riktigt jobbigt men också riktigt kul att kunna släppa loss steget och farten.

Jag tror att jag ska modifiera intervallerna lite, idag körde jag 30 sek hög fart (3:30-4:00min/km) och 90 sek återhämtning (5:00-7:00min/km) i ca 4 km exklusive uppvärming och nervarvning. I början är man ju uppladdad och har hög energinivå och återhämtningsfasen känns lite lång, men av erfarenhet vet jag att att tiden behövs senare under passet för att man ska orka med den snabba delen. Dock funderar jag på att förlänga högfartsperioden upp till 45 sek som jag hade innan i höstas.

 

Det kanske inte tycks vara någon jättestor skillnad och det är det inte i början av passet, men sen kommer ansträngningen att höjas och mot slutet blir varje sekund en utmaning.

Målet är givetvis att öka perioden högfart gentemot perioden med återhämtning - helst vill jag nå det omvända (dubbelt så lång period högfart i förhållande mot återhämtningen) och samtidigt verkligen kunna hålla riktigt hög fart... vi får se hur det går med det.

 

Tags: ,

Löpning

Stretchning och träningsvärk

by Joakim Backman 20. januari 2011 20:11

Körde visserligen ett ganska tungt och intensivt träningspass på gymmet i måndags, men glömde av olika anledningar att stretcha triceps efteråt. Jag brukar alltid vara mycket noga med att stretcha efter alla träningspass, oavsett typ. Men i måndags missade jag en muskelgrupp och träningsvärken kom dagen efter och sitter fortfarande i tre dygn senare.

Det finns många olika åsikter angående om man ska stretcha eller inte, men för mig är det inget snack om saken: Stretchar jag inte så får jag garanterat långvarig (upp till 4 dygn) träningsvärk, ibland kan jag få lite ändå men den blir inte lika kraftig och inte alls så lång (ca 1 dygn).

Tags: ,

Träning | Styrketräning

Barmark

by Joakim Backman 18. januari 2011 19:20

Tjoho! Lunchrundan på 8km idag blev första rundan i år som jag kunde springa helt på barmark. Det är alltid skönt att slippa (vara rädd för att) halka omkring när det är dåligt underlag även om jag brukar använda halkskydd. Dessutom har mina gamla halksykydd sett sina bästa dagar och har helt enkelt börjat att falla isär och dubbarna i sig har utsatts för ganska mycket slitage och har inte samma grepp längre.

Det kanske är tid att införskaffa ett par nya, eller alternativt köra vidare så länge som de håller och satsa på ett par riktiga vinterskor inför nästa vintersäsong. Jag har tidigare tittat på dubbade skor som lämpar sig för löpning vintertid och på hala underlag men det har inte blivit av att köpa några. Det är praktiskt att kunna "dra på" dubbar när man behöver men det är ju självklart att det är bättre för fötterna med ett riktigt anpassade skor, så det blir nog ett par nya skor inför nästa vinter. Det är ju dessutom bra att köpa ett par lite större skor inför vintern så att det ryms lite tjockare stumpor i när det blir kallt.

Tags: , , ,

Löpning | Utrustning

Träning v02

by Joakim Backman 16. januari 2011 18:17

Efter vinteruppehållet kände jag mig laddad och rastlös och det var mycket frigörande och efterlängtat att komma igång med träningen igen. Veckan blev en full träningsvecka efter mina förutsättningar, två pass på gymmet och tre löppass. På gymmet var det inte några problem att komma igång men med löpningen så kändes speciellt den första runda lite mer än vanligt. Nu vill jag bara att det ska bli bättre underlag att springa på, och se fram emot när det blir möjligt att ta sig ut i skogen igen.

Måndag    
Tisdag Gym Rygg & biceps
Onsdag Löpning 8.27km på 0:40:30 (4:53min/km)
Torsdag Gym Bröst & triceps 
Fredag Löpning 8.19km på 0:39:55 (4:52min/km)
Lördag    
Söndag Löpning 13.38km på 1:10:20 (5:15min/km)

Total löpsträckasträcka: 29.84 km

Tags: ,

Träningsvecka

StrongLifts 5×5

by Joakim Backman 13. januari 2011 21:10

 

Läste på www.stronglifts.com här om dagen och blev inpirerad av deras metod StrongLifts 5x5. Tänkte prova att modifiera min egna träning till att delvis följa SL5x5 under en period, dels för variationens skull samt för att se om den fungerar bättre för mig än nuvarande träningssätt. Det senaste halvåret har jag tränat efter en lite egen påhittad metod (finns säkert någon som har ett namn för den).

Innan har jag kört 3 set, där varje set innebär 3-6 rep så tungt som möjligt, följt av ca 6 rep med minskad vikt och sist ca 5 rep med ännu en gång minskade vikter. Totalt ska det bli 15 rep per set. Det innebär att man kör slut musklerna tre gånger per set och detta har fungrat bra för mig.

Nu ska jag alltså provat att köra 5 set med 5 rep, vilket innebär nästan hälften av förra metodens antal rep (3x15=45 gentemot 5x5=25) men på andra sidan så blir det mer fokusering på styrka och tyngre vikter då varje set inte blir så långt. Den riktigt SL5x5 bygger på ett fåtal övningar som man kör 3 ggr per vecka samt ökar vikten för varje tillfälle. Jag är inte intresserad av ett begränsat antal övningar utan tänkte bara använda 5x5-tänket.

Jag provade SL5x5 för första gången idag när jag körde bröst och triceps. Det kändes riktigt bra och tog hårt på musklerna. Dock innebar det att varje övning tog lite längre tid s jag hann bara med 4 övningar istället för 6. I och med att antalet övningar minskar gäller det än mer att vara nog med att välja rätt övningar, att utföra varje övning nog samt att ta ut sig till max i varje övning.

Tags: ,

Styrketräning

Två veckors vila märks

by Joakim Backman 12. januari 2011 18:23

Ut och springa är aldrig fel, speciellt inte om man har haft ett uppehåll och samlat på sig inspiration och motivation. Dock kan jag inte säga annat än det märks att man gjort ett upphåll.

Idag sprang jag för första gången på två och en halv vecka, det blev en av mina vanliga lunchrundor på 8km. Jag ungefär samma tempo som jag gjorde innan upphållet och sprang rundan på cirka 40 minuter. Det var lite halt bitvis men inte så pass att det påverkade löpningen. Dock såg jag att min snittpuls låg på nästan 10bpm högre än innan. Det ska bli kul att se hur snabbt pulsen sjunker till tidigare nivå efter lite regelbunden träning.

 

Datum Sträcka (km) Tempo (min/km) Tid (mm:ss) Snittpuls (bpm)
2010-11-30 8.29 4:52 40:21 173
2010-12-09 8.02 4:58 39:56 169
2011-01-12 8.27 4:53 40:30 180

Och den där blodsmaken... jag tror att alla som har sprungit har nog upplevt den någon gång. I och med att jag höll samma tempo och plusen var betydligt högre än vanligt samt att jag inte hade sprungit på ett tag så blev ansträningen betydligt högre än normalt. Precis efter rundan hade jag den där blodsmaken i munnen och jag blev plötsligt nyfiken på hur denna uppkommer.

Lite googlande gav avkastning: Tydligen är det de små blåsorna i lungorna (alveolerna) som inte pallar trycket och det bildas små blödningar, vilket ger upphov till blodsmaken i munnen (ref: Illustrerad Vetenskap).

Tags: , ,

Löpning

Första gympasset 2011

by Joakim Backman 11. januari 2011 20:21

Äntligen är vintervilan över och jag var inte sen att komma iväg till gymmet.

Det blev fokus på ryggen och bara favoritövningar, mest för att få en bra och motiverad start efter vilan. Började med latsdrag i stång i taket. Efter det Clean & Jerk som gick riktigt bra idag, jag kunde köra på ganska bra och hela rörelsen kändes stabil. De muskler som tog slut först var axlarna. Det få kanske bli lite mer tyngdpunkt på axlar under en period. Jag körde bara en ren bicepsövning då både den första och sista av passets övningar tar sekundärt på biceps samt att jag har lätt att överbelasta just biceps efter en viloperiod. Givetvis blev det en favoritövning för biceps också, Zottman curl. Avslutade passet med V-Bar pullup.

Tags: , ,

Styrketräning

Träning v52-01

by Joakim Backman 9. januari 2011 21:44

Avslutningen på träningsåret 2010 går i återhämtning och avkopplingens tecken. En skön viloperiod med massa tid för annat så som julfirande, umgänge med familj och vänner och nyårsfirande såklart!

Tags: ,

Allmänt | Träningsvecka

Joakim Backman

år, bor i Växjö( ) med familj bestående av fru, två söner och hund.

Jag tränar i den omfattningen det passar in i mitt liv och då främst löpträning och styrketräning på gymmet men även en del simning på sista tiden.

Min motivation för träningen är att hålla mig frisk, hålla en bra vikt samt att kompensera för mitt stillasittande kontorsjobb som IT-nörd. Dessutom är det jäkligt roligt! 

 
 

Kommande evenemang

Dagar till evenemang
   

 Alla tävlingar och lopp

Tidigare

RecentComments

Comment RSS
Blogglista.se
Sport Blogg Topplista
Hälsoblogg bloggar om träning
Bloggparaden  
Twingly BlogRank SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg
SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog Joakim Backman