Träning v08

by Joakim Backman 27. februari 2011 21:09

Sportlovsveckan blev en bra träningsvecka, tre bra löppass och två på gymmet.

Måndag Löpning 8.20km på 0:37:08 (4:31min/km) @ 171bpm
Tisdag Gym Rygg, axlar, triceps & baksida lår
Onsdag    
Torsdag Gym Bröst, biceps & mage
Fredag Löpning 12.54km på 1:06:10 (5:16min/km) @ 169bpm 
Lördag    
Söndag Löpning 13.47km på 1:07:13 (4:59min/km) @ 165 bpm

Total löpsträckasträcka: 34.21 km

Tags:

Träningsvecka

Leverans av löparskor

by Joakim Backman 27. februari 2011 21:07

Beställningen av mina nya Asics GT-2160 från prisimport levererades i helgen. Jag var lite osäker på internetbutiken som var ny för mig, men det fanns inte någon anledning till det. Enkel och snabb leverans, utan några problem till ett bra pris. Jag kommer att göra fler beställningar av dem igen.

Asics GT-2160 Black

När jag provade dem så känns det som vanligt en enorm skillnad jämfört med mina gamla par, speciellt motståndet i dämpningen. Det ska bli skönt att komma ut och prova dem, dock vågade jag inte använda dem till söndagens runda då jag planerade att denna skulle bli lite för lång för att testa ett par helt nya skor. Första testet med dem får nog bli 8km-passet på tisdag.

Tags: , ,

Utrustning

Isigt runt Bergundasjön

by Joakim Backman 25. februari 2011 20:51

Dagens löppass såg jag mycket fram emot, jag skulle ut på årets första runda utanför cykelvägarna. Min förhoppning var att så pass mycket snö skulle ha försvunnit så att det skulle gå att springa runt Södra Bergundasjön.

Det började ganska bra, men redan efter ca 2km kom första utmaningen, stigen blev plötsligt en ren isgata av hårt packad, halvsmält snö som fryst igen. Efter ett tag så blev det ett lager snö på så att det gick lättare att springa.

Efter 1km till så blev det riktigt tufft.  Stigen blev en 3dm bred gång av packad is, dock överöst med 1dm djupa frysta fotspår. Utanför gången var det jämn snö, som inte höll att springa på utan varje steg gick igenom vid avstampen. Denna sträcka tog rejält på benen och det gick långsamt även om pulsen var ganska hög.

Resten rundan höll sig hyfsad, även om det var halt till största delen. Sammanfattningsvis kan man lätt säga att rundan på ca 12km runt Södra Bergundasjön inte är riktigt redo för löpning, men det blev ett bra löppass även om tempot inte var så högt.

Tags: , ,

Löpning

Beställning av nya skor

by Joakim Backman 23. februari 2011 18:35

Asics GT-2160 Black

Mina nuvarande skor börjar blir lite slitna så det var aktuellt med ett nytt par. Jag upptäckte nya modellen (Asics GT-2160) av min nuvarande sko (Asics GT-2150) finns i svart (Färgkod 9099), vilket är lockande då ljusa skor blir så fula (grå-dassiga) när man haft dem ett tag.

Jag hittade en för mig ny sida som säljer bl a löparskor; www.prisimport.se. De har Asics nya modeller för året och den svarta modellen jag är intresserad av för 1075:- och gratis frakt. Jag har inte någon erfarenhet av företaget innan men det är värt att prova att slänga in en beställning då samma modell kostar 1600:- i vanliga sportbutiker. 

Det som gör att jag köpte skorna via en internetsida istället för i butik är givetvis priset men även för att jag redan vet att skomodellen är bra och passar mig och mina fötter. Nu har jag gjort en beställning och vi får se om det var dumsnålt.

Tags: , , , ,

Utrustning

Temperatur.nu

by Joakim Backman 23. februari 2011 06:56

Att veta hur varmt/kallt det är innan man ger sig ut och springer är ju en fördel för att kunna anpassa klädseln. Jag brukar alltid sufta in på www.temperatur.nu för att se den lokala uppmätta temperaturen för just Växjö Centrum (där jag springer mina lunchrundor).

Jag har nu även lagt in ett java-script så att Växjös aktuella temperatur visas i beskrivningen på denna blogg, främst för att jag vill vet själv. En utmärkt tjänst som erbjuds av temperatur.nu och som jag vill passa på att tacka för.

Tags: , ,

Allmänt

Svårt med ryck

by Joakim Backman 22. februari 2011 18:38

Var på gymmet idag och körde rygg och triceps. Började med Push Press som övergick till några repetitioner Stöt för att sedan avslutas med ett set Push Press.

Efter det körde jag några rundor ryck (Snatch) med först 20kg + stång (20kg) som gick riktigt bra. Även att jag var lite försiktig först så kom självförtroendet ganska snabbt när jag kände att jag hade kontroll. Självklart tyckte jag att det var dags att slänga på lite mer vikt så jag provade med 40kg på stången.


Bildkälla

Oj, det var inte någon lek. Jag fixade i och för sig att lyfta stången rakt upp utan att gå ner i knäböj men för att köra riktigt så ska ju hela rörelsen sitta. Jag upptäckte att det är i vändningen av knäböjen (slutet av fasen snatch) som det var tufft, man blir stillastående ett litet ögonblick och det gör att man inte har någon kraft alls. Det blir nog till att köra lite Full Squat för att få upp trycket i benen.

Rent generellt tycker jag att både ryck och stöt är visserligen jobbiga övningar men även ansträngande på så sett att man blir anfådd, det är svårt att andas under utförandet. Där av är det svårt att köra dessa som ett vanligt set, det blir mer att man kör en eller två repetitioner och sedan en kort vila (10-20 sek) för att sedan fortsätta men nästa repetition(er).

Körde vidare med Stiff-Legged Deadlift och avslutade med Triceps dips, både de sista övningarna blev riktigt tunga och tuffa.

Tags: , , , , , , ,

Styrketräning

Högre tempo

by Joakim Backman 21. februari 2011 20:09

Idag var det ca -4°C, lite svag vind med en och annan ensam snöflinga alltså helt OK löpväder, dvs det har varit betydligt värre. Så dagens lunchrunda blev den vanliga ca 8km långa rundan runt Växjösjön och Trummen.

Förra löprundan kändes det nästan som att jag underskattat mig själv och jag var inte överdrivet trött efteråt, vilket ledde till att jag höjde tempot lite idag för att få ut mer av passet. Jag bestömde mig för målet att försöka hålla ett tempo på 4:30min/km (13:20km/h) vilket jag lyckades ganska bra med, fick ett snittempo på 4:31min/km (13:17km/h) och ändå höll sig pulsen på en ganska rimlig nivå (171 bpm).

När skon börjar att se ut såhär så kanske det börjar bli tid att kolla på ett par nya skor? Det är lite konstigt att det är tyget som har blivit dåligt först, undersidan är visserligen sliten men inte i samma utsträckning som ovansidan. I och med att vill jag köpa nya skor ett tag innan Göteborgsvarvet så att jag hinner springa in dem riktigt, så får den nog bli ett par nya ganska snart. Jag har sprungit mer är 100mil med mina Asics GT-2150 och varit mycket nöjd, det är ganska troligt att nästa skor blir årets model Asics GT-2160.

Asics GT-2160

Asics GT-2160

 

Tags: , , , , , , ,

Löpning | Utrustning

Träning v07

by Joakim Backman 20. februari 2011 21:22

Denna veckan får man nästa se som en vilovecka löpningsmässigt sett, för det blev bara ett löppass. Där emot så blev det två bra gympass där varje kändes ett par dagar efteråt. Det börjar att dra ihop sig gällande årets upplaga av Göteborgsvarvet, så jag måste få in lite fler löppass framöver, speciellt fler av de längre rundorna.

Göteborgsvarvet

Måndag Gym Rygg & triceps
Tisdag Löpning 8.22km på 0:38:30 (4:41min/km) @ 168bpm
Onsdag    
Torsdag    
Fredag Gym Bröst, biceps & mage
Lördag    
Söndag    

Total löpsträckasträcka: 8.22 km

Tags:

Träningsvecka

Gympass

by Joakim Backman 20. februari 2011 12:52

Det blev ett lunchmöte istället för ett träningspass i torsdags så det blev bara ett löppass denna vecka.

Gympasset i fredags, blev dock riktigt bra. Jag njuter av att jag har ett riktigt bra flyt i träningen, motivationen är på topp och dessutom svarar kroppen bra på träningen och det ger resultat. Det är skönt att märka att jag har ökat vikterna nästan alla övningar jämförbart för bara sedan tre månader tillbaka, och en del övningar har jag ökat ganska mycket. Jag vill tro att det har med att jag kör med inspiration från SL5x5 metodiken, det blir verkligen fokuserad träning och jag kör slut de aktuella muskelgrupperna riktigt varje pass.

StrongLifts 5x5

Jag körde bröst och biceps samt lite mage. Biceps klarade sig utan träningsvärk denna gången, men både bröst och mage känns. För tillfället så Rolling dumbbell pushups favoritövningen för bröst, den är tung men tar såå bra och det tycker vi om.

Jag har som mål att komma igång att köra lite ryck så jag tog tillfället, i vilan mellan några set, att öva lite med tom stång för att få in tekniken. Det är en svår övning rent tekniskt och jag behöver övning innan jag vågar slänga på vikter.

Även denna helgens löppass blev bortpriotiterat, det blev familjen som fick högsta prioritering istället - det är ju inte fel det heller. Dock ser jag redan fram emot morgondagens träningspass, det skulle blivit ett gympass men då det inte blev någon löparrunda i helgen så kommer jag nog börja veckan med ett löppass.

 

Tags: , , , , , ,

Styrketräning

Blåsig löpning och blåmärke

by Joakim Backman 15. februari 2011 19:45

Trots att det var lite kallt (-5°C), blåsigt och lite halt idag så gav jag mig ut på min vanliga lunch-runda på ca 8km. Vinden blåste ganska bra men idag så var vindriktningen så att första delen av rundan hade jag motvind vilket var bra, då är man ju fräsch och stark samt att det gjorde att jag hade medvind i slutet på rundan. Löpningen gick bättre än väntat och jag höll ett hyfsat tempo utan att ansträngningen blev speciellt hög, till och med så pass att jag inte kände mig trött efteråt vilket gjorde att jag ångrade lite att jag inte hade ännu högre tempo.

Blåmärke på nyckelbenet

Igår körde jag ett rygg och triceps-pass på gymmet. Körde på ganska hårt och det känns lite idag, speciellt i triceps som nu på kvällen har drabbats av härlig träningsvärk. Jag körde även stöt som jag fortfarande håller på att lära mig tekniken, som blir bättre för varje pass. Dock tog jag några smällar av stången mot nyckelbenen vid frivändningen som resulterade i ett lite svullet blåmärke... men träningen ska kännas, eller?

Då jag normal brukar träna under lunchen även när det gäller gymmet så är det ganska lugnt och gott om plats. Det i sig är ju en anledning att träna på dagtid. Men igår var det lite mer folk än det brukar vara av någon anledning, inte så att det blev trångt/fullt på något sätt, men det blev några störningar. En ensam kille som körde marklyft och av någon anledning alltid släppte stången fritt när det var 2 dm kvar till golvet... suck, varje repetition resulterade ju i en smäll. Som inte det skulle räcka så var det även två killar som körde squat tillsammans (tror jag, jag var inte i samma del av lokalen), dessa två tävlade tydligen i att stöna så mycket som möjligt.

Jag tycker just dessa beteenden är mycket störande, men som tur är är det inte normalt förekommande i den klientell som burkar träna på dagtid.

Tags: , , , , , ,

Löpning | Styrketräning

Träning v06

by Joakim Backman 13. februari 2011 20:30

Började veckan med ett riktigt bra gympass på måndagen.

Tisdagens löppass blev en tveggad historia; soligt och perfekt temperatur för att denna tiden på året, dock blåste det rejält. I början av rundan fick jag skön medvind och nästa flög fram men nästan halva rundan blev en riktigt fight i motvind som hette duga.

Veckans andra gympass blev tufft, både pga träningsvärk i triceps sedan måndagspasset men även för att jag gav allt! Riktigt skönt efteråt när händer och armar darrar av utmattning.

Det blev inte något långre löppass denna helgen och det var ju synd när det var ett sådant underbart väder.

Måndag Gym Rygg & triceps
Tisdag Löpning 8.19km på 0:39:49 (4:51min/km) @ 170bpm
Onsdag    
Torsdag Gym Bröst, biceps och axlar 
Fredag Löpning Löpband 4.77km på 0:23:33 (4:56min/km) @ 165bpm
Lördag    
Söndag    

Total löpsträckasträcka: 12.96 km

Tags:

Träningsvecka

Löpband

by Joakim Backman 11. februari 2011 18:44

De senaste två åren har jag sprungit cirka 120-130 mil per år och alltid har det varit utomhus. Idag var det första gången jag fick för mig att prova att springa på löpband.

Det var taskigt underlag utomhus i morse när jag tog mig till jobbet, blask som delvis frusit till is. Dessutom började det att snöa och blåsa samtidigt som temperaturen låg på ett par plusgrader, brrr... det var då som idéen kom som jag aldrig trott skulle komma: Kanske man skulle prova att springa en runda på löpband inomhus? Det är ju så många andra som gör det regelbundet så så illa kan det ju inte vara?

 

Njä, det var inget för mig. I och för sig så kanske man ska ge det mer än en gång för att helt utesluta det som träningsalternativ, men jag blev inte speciellt imponerad. Jag hade inte helt anpassad klädsel då passet inte var planerat, givetvis lämnade jag under- och vindlager i väskan, men jag hade långarmad funktionströja och lite tjockare vintertights på mig. Så det blev lite varmare än vad det hade behövt att bli. 

Min upplevelse:

+ Inga väderelement som påverkar valet av klädsel eller inspiration.
+ Man blir inte smutsig.
+ Man kan avbryta när som helst och gå och duscha.
- Ofattbart tråkigt och enformigt, även med TV eller musik.
- Ingen avkylande vind/fartvind.
- Ingen naturupplevelse.
- Ingen variation i nerstampet, underlaget är alltid helt jämnt och plant.
- Man kan inte ta med sig hunden på passet.
- Man kan i och för sig programmera in kuperad bana, men det blir ändå inte samma sak som en runda på en kuperad skogsstig.

Dessutom fick jag känning i benhinnorna efter några minuter. Detta försvann efter ett tag men jag har inte haft någon som helst känning av benhinnorna överhuvudtaget innan. Det kanske är en vanesak eller en anpassning men jag tycker inte det var något gott tecken! Det ska kännas bra annars skiter jag i det.

Tags:

Löpning

Max energi

by Joakim Backman 7. februari 2011 18:37

Veckans första gympass blev en riktig höjdare. Motivationen är på topp och energin bara rinner ut i hela kroppen.

Började passet med marklyft (Barbell Deadlift), 5x5 i långsamma och kontrollerade repetitioner på 130kg. Underarmarna började att ge upp efter tredje set, så det fick bli att ta hjälp av dragremmarna. Jag brukar försöka undvika att använda dragremmarna då jag vill att underarmarna ska få sin dos också, men det är bättre att ta hjälp och slutföra övningen korrekt än att göra något halvdant.

Medans triceps var pigga och laddade körde jag tricepsdip (Triceps Dips), 5x5 på BW+40kg, vilket är en ökning med 5kg sen förra gången. Vikten blev perfekt och jag fullföljde alla 25 repetitionerna helt och kontrollerat.

Körde en underbar övning för övre delen av ryggen: V-bar Pullup. Började med BW+10kg men fick gå ner till BW+5kg efter tredje set. Detta var den enda övningen idag där jag inte fick till vikten perfekt.

Sista övningen för triceps blev en-arms hanterlpress bakom nacken (Dumbbell One-Arm Tricepspress Extensions). Körde med 5x5 per arm med 22kg-hantel.

En-arms hantelrodd (One-Arm Dumbbell Row) blev passets sista övning och för att få ut max så använde jag åter dragremmarna. Körde fokuserat med 52kg-hantel, jag hann bara med 4x5 då lunchrasten började ta slut.

Tags: , , , , ,

Styrketräning

Träning v05

by Joakim Backman 6. februari 2011 19:25

Veckans första löppass gick bra trots att pulsklockan strulade, det andra kändes riktigt bra och löpningen flöt på även att jag höjde tempot lite. Avslutade veckans löpning med ett längre lite lugnare pass tillsammans med hunden.

Styrketräningen gick också bra, i princip alla pass gav lite lagom träningsvärk och det kändes bra. Gymmet hade dessutom fått en ny Power Cage som jag sett fram emot ett tag. Givetvis så blev det en del övningar med hjälp av denna.

Måndag Löpning ca 8km på ca 0:40:00 (ca 5min/km)
Tisdag Gym Rygg, baksida lår & axlar 
Onsdag    
Torsdag Löpning 8.14km på 0:38:06 (4:40min/km) @ 172bpm
Fredag Gym Bröst, biceps & lår 
Lördag    
Söndag Löpning 13.24km på 1:08:15 (5:09min/km) @ 169bpm

Total löpsträckasträcka: 29.38 km

Tags: ,

Träningsvecka

Stöt & ryck

by Joakim Backman 3. februari 2011 13:05

Jag har kommit igång ganska bra med övningen stöt. Dock känner jag att det fortfarande är en del förbättringar som behövs på tekniksidan, speciellt i andra momentet. Jag fegar lite och gör inte tillräckligt stort steg när jag ska göra "splitten" för att få upp stången från axlarna till raka armar. Detta leder till att det blir tyngre för axlarna och det är just axlarna som är svagaste länken för övningen i nuläget. Idag kör jag kontrollerat och stabilt med ca 90kg men det är sista momentet som är den svaga länken och med bättre teknik tror jag på en ökning med 5-10kg.

Nästa pass hade jag tänkt att prova den andra av de två olympiska tyngdlyftningsgrenarnaryck.

Tags: , ,

Styrketräning

Joakim Backman

år, bor i Växjö( ) med familj bestående av fru, två söner och hund.

Jag tränar i den omfattningen det passar in i mitt liv och då främst löpträning och styrketräning på gymmet men även en del simning på sista tiden.

Min motivation för träningen är att hålla mig frisk, hålla en bra vikt samt att kompensera för mitt stillasittande kontorsjobb som IT-nörd. Dessutom är det jäkligt roligt! 

 
 

Kommande evenemang

Dagar till evenemang
   

 Alla tävlingar och lopp

Tidigare

RecentComments

Comment RSS
Blogglista.se
Sport Blogg Topplista
Hälsoblogg bloggar om träning
Bloggparaden  
Twingly BlogRank SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg
SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog Joakim Backman