Tekniskt framsteg

by Joakim Backman 29. augusti 2011 17:54

Jag har inte sprungit på 3 dagar då jag haft bra med träningsvärk sedan gympasset förra fredagen. Idag kunder jag dock inte hålla löparskorna av längre och dessutom var träningsvärken nästan helt borta. Jag började min vanliga lunchrunda på 8km med intentionen att det skulle bli ett lugnt och makligt återhämtningspass.

Efter ett par km så kände jag mig återhållen och kände att jag både ville och kunde öka tempot. Jag har möjligheten att avbryta rundan och endast springa 4.5km vilket jag tänkte göra om det blev för tungt, men så blev inte fallet. Idag har jag sprungit fortare än jag nåonsin gjort innan i samma ansträngningsnivå.

Hur kommer detta sig då? Jo, löptekniken bara föll på plats. Steget kändes helt naturligt även att jag ökade steglängden utan att ändra rytmen. Jag har inte sprungit så långt med mina barfotaskor men jag tror att kravet att ändra löptekniken har fått mig att utvärdera olika tekniker mer än jag skulle gjort annas. Detta tror jag har gjort att jag hittat ett nytt steg som ger mig högre hastighet utan att öka ansträningen proportionellt, troligen i kombination med att min kondition har förbättrats.

Dagens runda började ganska makligt (runt 4:40min/km) men accelererade nästan hela rundan. Det som var extra skönt och inspirerande var att 5:e till 8:e kilometern var inte jobbigare än mitt normala tempo runt 4:30-4:40min/km.

Det ska bli intressant och se om jag hittar samma steg direkt nästa löppass och om det kommer kännas lika bra då också. Hur som helst så är det SÅ underbart med framsteg och känslan av att allt bara fungerar som det ska.

Tankarna snurrar in på hur långt fram i tiden ligger möjligheten att springa milen på sub 40... Ett nytt mål för 2012 kanske?

Tags: , ,

Löpning

Träning v34

by Joakim Backman 28. augusti 2011 22:41

Tog det lite lugnt med konditionsträningen i början av veckan efter RunForLife, så det fick blir några styrkepass istället. Gympasset på fredagen innehöll en lårövning som satte käppen i hjulet för mer löpning denna veckan.

Måndag Styrka Bröst & rygg Hälsostudion
Tisdag Styrka Biceps, triceps & mage  Hemma 
Onsdag Löpning 7.92km med barfotaskor på 0:35:16(4:27min/km) @ 172bpm Växjösjön/Trummen
Torsdag      
Fredag Styrka Rygg & lår  Hälsostudion 
Lördag      
Söndag Styrka Biceps & axlar  Hemma 

Total löpsträckasträcka: 7.92km

Tags:

Träningsvecka

Träningsvärk

by Joakim Backman 28. augusti 2011 10:57

Jag har inte kört så mycket styrketräning för benen då jag springer en del, jag vill ha pigga ben inför löppassen. Jag har märkt att jag får mycket lättare och mycket mer träningsvärk sen jag började springa regelbundet som jag skrivit om tidigare. Nu känner jag dock lite att jag vill få in lite mer regelbunden styrketräning även för benen.

I fredag körde jag ett ryggpass på gymmet och la jag in lite lår också. Jag tog det medvetet lugnt med benen då jag vet att jag lätt får riktigt saftig träningvärk och körde bara tre snälla set med squats. Igår kändes det lite men inte så farligt, men på kvällen och idag har jag rejäl träningsvärk i låren och rumpan. Mitt inplanerade löppass i skogen känns avlägset just nu, det får nog bli lite styrketräning för biceps och triceps här hemma istället.

Tags: , ,

Löpning | Styrketräning

Vardagsmotion

by Joakim Backman 26. augusti 2011 22:44

Jag har ett mycket passivt yrke så jag sitter framför datorn hela dagarna och har alltid inbillat mig att jag inte rör mig så mycket utöver mina träningspass. Tänkte igenom det där lite här om dagen och kom fram till att man är betydligt mer aktiv än man tror, i alla fall jag.

Under en vecka blir min vardagsmotion uppskattningsvis:
Promenad med hunden: 20km
Cykla till/från jobbet:  70km
Trappor: 30vån upp + 30 vån ner

Tags:

Allmänt

Gröt v3.1

by Joakim Backman 25. augusti 2011 07:13

Efter att ha experimenterat lite för att få fram en bra frukostgröt har jag hittat ett recept som får duga för tillfället innan jag blir sugen på att vidarutveckla igen. Receptet nedan är samma som förra förutom att jag tillsätter ett rått ägg under uppvärmningen samt lite mindre mängd vatten.

Fiberhavregryn 0.5 dl
Kinoa 0.5 dl
Solrosfrö 0.5 dl
Ägg 1 st
Krossade linfrön 2 msk
Vetegroddar 1 msk
Psylliumfrö 1 msk
Vetekli 1 msk
Salt  
Vatten 2 dl

Jag har alltid någon typ av smaksättare till,som t ex sylt, marmelad eller någon typ av frukt.  Jag hade som mål att försöka utesluta mjölken men det blir inte lika gott utan.

Igår kunde man läsa att det sänker LDL-kolestrol att äta gröt på morgonen i flera tidningar (bl a Aftonbladet och Dagens Medicin). En av mina svagheter är dessutom nötter som är bevisat att vara mycket nyttigt, nämns åter igen i artikeln. Det känns som att vissa kostnyheter bara går runt och runt, fattar folk inte vad som skrivs första 100 gångerna?

Tags: , , , ,

Kost

Crawlkurs

by Joakim Backman 22. augusti 2011 17:38

Simma... ja, det kanske inte är min starka sida. Dock har jag helt klart blivit intresserad av det, det vore kul att byta ut ett löppass i veckan mot att simma en timme eller så.Växjö simhall & Aqua Mera

Under sommaren skulle jag kunna lägga ett pass i någon av alla de närliggande sjöarna kring Växjö. Det skulle även vara ett bra alternativ till löpningen under vintern, gott att kunna köra ett konditionspass inomhus när det är mörkt, kallt och blåsigt ute.

Man skulle kunna hoppa i vattnat och bara köra igång, men det känns som att jag skulle behöva lära mig lite teknik eller en introduktion åtminstone. Nu är det så att Medley i Växjö håller i en crawlkurs för vuxna nu under hösten med start v37. Ett tillfälle som jag inte vill missa, så jag bokade in mig på kursen så får vi se vad detta kommer att ge!

Tags: , , , ,

Simning

Träning v33

by Joakim Backman 21. augusti 2011 22:37

Började veckan med lite återhämtning. Veckans träning fick tyngdpunkt på löpning och speciellt då i barfotaskor. Det blev över 2.5mil i barfotaskor och dessutom den längsta rundan hitills på 10km. Det känns fortfarande ganska mycket i vaderna men där emot har jag hitta hygglig löpteknik för både lite lägre hastighet men även för snabbare fart.

Måndag    
Tisdag Löpning 8.80km med barfortaskor på 0:42:37 (4:50min/km) @ 172bpm
Onsdag Styrka Biceps, triceps & axlar 
Torsdag    
Fredag Löpning 8km med barfotaskor på 0:36:27 (4:35min/km) @166bpm 
Lördag    
Söndag Löpning 10.07km med barfotaskor på 0:45:17 (4:29min/km) @ 174bpm 

Total löpsträckasträcka: 26.87 km

Tags:

Träningsvecka

Run For Life 2011

by Joakim Backman 21. augusti 2011 20:08

Självklart var jag med och sprang välgörenhetsloppet Run For Life i år också. Anmälningsavgiften är frivillig och går rakt av till Insamlingsstiftelsen för Muskeldystrofiforskning. Annat så som lotter och gåver går till 4-åringen Sigge Stengård vars pappa håller i hela evenmanget. En del media var där och rapporterade om evenemanget: Smålandsposten och SR P4 Kronoberg.

Det var underbart väder och mycket god uppslutning av deltagare. Man kan välja mellan att gå/jogga/springa 5/10km och det är inte någon tidtagning. Allt för att det ska vara för alla och att det ska kunna vara ett familjevenmang.'

Jag sprang givetvis 10km i år också, men skillnaden mot förra året var att jag sprang i Vibram Fiverfingers barfotaskor. Tiden blev ungefär den samma, faktiskt lite sämre i år 45:16 (förra året 44:30) med ett snitttempo på 4:29min/km.

Rundan blev den hittills längsta rundan med barfotaskorna, även att jag var lite stel från fredagens runda så gick det riktigt bra. Jag har hittat bra löpteknik och det är endast vaderna som behöver tränas upp mera för att jag ska ha samma förutsättningar som i vanliga fullt dämpade skor.

Tags: , , , , , , , ,

Löpning

Löpning och regn

by Joakim Backman 19. augusti 2011 18:32

Idag var det 14ºC och regn vid lunch. Kanske inte anses vara det bästa vädret man kan önska sig i de flesta fall, men mig passade det utmärkt. Lite kallt precis i början av min löparrunda, då jag bara hade korta tights, t-shirt och barfotaskor. Men så fort jag kommit igång och fått upp pulsen lite så är det hur skönt som helst med sval, fuktig och syrerik luft. Rundan tillsammans med min hund Ceasar blev 8km och avvekades på 36:37 (4:35min/km) och det var ändå inte fullt ös. Jag känner mig lite avvaktande då jag fortfarande är nybörjare i mina Vibram Fivefingers.

Nu när temperaturen blivit lite lägre tycker även Ceasar att det är roligare och han presterar betydligt bättre än i värme.

På söndag ska jag springa välgörenhetsloppet RunForLife på 10km och har som plan att springa i just mina Fivefingers. För några veckor sedan kändes det faktiskt inte alls realistiskt, men nu har jag definitivt besämt mig.

Tags: , , ,

Löpning

Nästan 9km med Fivefingers

by Joakim Backman 16. augusti 2011 17:40

Idag tog jag med hunden och drog ett par varv runt Växjösjön i ett underbart väder. Det gäller väl att njuta av som och värme nrä hösten är på ingång. Rundan blev 8.8km och gick hyfsat bra, det blir alltid några oplanerade stopp när Ceasar är med då han ska pissa in sitt revir (typ hela stan). Jag hade min Vibram Fivefingers Speed och känns riktigt bra att springa i dem nu. Jag har som mål att springa 10km på Run For Life 2011 med dem och det tror jag faktiskt är helt realistiskt.

Trots några stopp så fick jag ändå ett snittempo på 4:50min/km och detta utan att jag tog ut mig. Jag försöker fortfarande ta det lite lugnt när jag springer med barfotaskorna. Jag tycker fortfarande att det är svårt att hålla tempot då jag har mer tendens att springa fort med Fivefingers än med vanliga löparskor. Visst, det känns fortfarande ganska mycket i vaderna men det blir bättre för varje runda.

Tags: , , , , ,

Löpning

Tung runda med stumma ben

by Joakim Backman 15. augusti 2011 07:05

Tänkte springa 14-15km igår, men märkte ganska omgående att det inte skulle bli så. Redan från start kändes benen matta och stumma, trodde dock att det skulle släppa efter 1km eller så då musklerna har kommit igång rikitgt. Det släppte aldrig och hela rundan som jag dessutom kortade av, blev tung. Jag hittade aldrig ett skönt tempo utan det var "uppförsbacke" eller rundan.

Rundan slutade på strax under 12km, men jag höll ändå ett snittempo på 4:44min/km, som var lite snabbare än var jag trodde med tanke på hur det kändes.

Det är skönt att det inte är fler rundor som känns som denna, men man kan ju inte ligga på topp hela tiden heller.

Tags:

Löpning

Träning v32

by Joakim Backman 14. augusti 2011 21:21

Tillbaka till vardagen nu när semestern är slut och förhoppningsvis tillbaka till lite mer regelbunden träning. Kände att jag hade lite ont i halsen i början av veckan, där av blev det inte något löppass förrän på torsdagen.

Måndag Styrka Rygg 
Tisdag    
Onsdag Styrka Bröst & mage
Torsdag Löpning 8.00km 0:36:29 (4:33min/km) @ 174bpm
Fredag Styrka Biceps & triceps 
Lördag    
Söndag Löpning 12.48km på 0:59:13(4:44km) @ 169bmp

Total löpsträckasträcka: 20.48 km

Tags:

Träningsvecka

Första bastun

by Joakim Backman 12. augusti 2011 20:01

Det är inte lika skönt att bada bastu på sommarhalvåret då det är för varmt ute. Ikväll var det dock första gången sedan i våras som familjen startade upp bastun nere i källaren. Lite god mat och vin undertiden den blev var och sedan in i värmen.

Oj, det var jobbigt. Det känns att det var ett tag sedan sist, man har inte allt samma tålighet som i våras. Dessutom hade jag inte någon öl hemma som brukligt. Troligen kommer det kännas bättre redan nästa gång.

Tags: ,

Allmänt

Kommit igång med barfortaskorna

by Joakim Backman 11. augusti 2011 19:15

Jag har inte sprungit så många kilometer i min Vibram Fivefinger barforaskor ännu, men jag tycker ändå att jag har kommit in tekniken och löpstilen mycket fortare än vad jag förväntade mig. Själkklart har jag mycket kvar att träna in innan det kommer att kännas helt naturligt, men det går frammåt!

Hade lite känning av en förkylning i början av veckan men det gick över igår, så idag kunde jag inte hålla mig utan det blev ett löppass på lunchen. Det var ett par dagar sedan förra rundan så jag kände mig utvilad i benen så jag tog min Fivefingers.

Rundan gick mycket bra, jag sprang 8km på 36:29 vilket ger ett snittempo på 4:33min/km och ändå gav jag inte fullt för jag var lite osäker på hur mina fötter och vader skulle må efter rundan. Det kändes inte något i fötterna medans vaderna var ganska hårda och ansträngda efter rundan, konditionsmässigt kunde jag nog ökat tempot lite.

Om allt går som det ska så har jag som mål att springa loppet Run For Life i mina Fivefingers. Loppet går den 21 Augusti och är 10km långt. Så långt har jag inte sprungit i barfotaskorna ännu, så jag tänkte ta en runda på 9-10km i början av nästa vecka för att känna efter lite. Just nu känns det som att det inte ska vara några problem, men loppet går hälften på asfalt och hälften på grus så det det blir ganska hårt underlag.

Om du är intreserad av deltaga i denna välgörenhetstävling så hittar du all information på http://www.siggestengard.se under Run For Life, kanske kan du slå Stefan Holm. Även om du inte vill springa så kan du ju alltid sänka en liten slant.

Tags: , , ,

Löpning

Gröt v3.0

by Joakim Backman 10. augusti 2011 18:49

Jag äter min gröt varje vardagsmorgon, trycker det är helt OK men skulle vilja äta något som inte baserades på spannmål. Det visade sig att det var ganska svårt då jag vill ha något snabbt och nyttigt, det håller inte att stå och koka ägg, göra äggröra eller äta kesella med något till.

Jag har då och då varierat receptet på min frukostgröt (Gröt, Gröt v2, Gröt v2.1) och tänkte prova att fortsätta att göra det. Efter att ha surfat runt lite för att få inspiration och idéer så har jag nu provat en ny variant som jag provat ett par dagar nu. Målet är att försöka minimera spannmål och helst få bort mjölken utan att behöva äta något tråkigt och torftigt. Version 3 har följande ingredienser:

Morgongröt version 3

Fiberhavregryn 0.5 dl
Kinoa 0.5 dl
Solrosfrö 0.5 dl
Krossade linfrön 2 msk
Vetegroddar 1 msk
Psylliumfrö 1 msk
Vetekli 1 msk
Salt  
Vatten 3 dl

Gröten förbereder jag kvällen innan så att den står och drar åt sig allt vatten. På morgonen värmer jag på gröten så att den blir varm och får en lagom fast konsistens.

Jag smaksatte med ett grovt hackat päron och ringlade lite Agavesirap över. Nu har jag bara ätit gröten i ett par dagar, men jag tycker att den är helt OK. Den blir lite krispig pga kinoa och solrosfrön. Men den kräver nog en smaksättare som t ex päron men det kan man ju variera ganska mycket.

Jag har en tanke att knäcka ett ägg i då jag värmer upp den på morgonen för att både få en lite mer homogen konsistens samt för att få bättre näringinnehåll.

Tags: ,

Kost

Den Nakna Hälsan

by Joakim Backman 9. augusti 2011 17:40

Den nakna hälsan: Den definitiva guiden till naturlig fitness

ISBN: 9789186283148

Här om dagen läste jag klart boken "Den Nakna Hälsan: den definitiva guiden till naturlig fitness" av Jonas Colting som jag köpte för ett par månader sedan. Det var inte boken som var tråkig utan det har varit lite ont om tid för att komma ifrån och läsa.

Boken är helt klart läsvärd och jag tycker att Jonas har många intressanta punkter samt ger en många tankeställare. Det handlar inte bara om löpning och träning utan även flera andra områden i vår vardag som både hälsa och livsstil. Flera punkter tog jag tagit till mig dirket, andra kanske behöver sjunka in lite medans vissa aldrig kommer bli aktuella för min del. 

Självklart tycker jag det är speciellt intressant att läsa om hans tankar gällande barfotalöpning i och med att jag själv har börjat att åtminstonde använda barfotaskor för en del av mina löppass.

 

Jag ge boken fyra i betyg av fem möjliga med motivationen att den ger en flera nya synvinklar och många bra idéer och tankeställare oberoende om man är aktivt tränanade eller bara intresserad av sin hälsa.
Boken finns t ex på Bokus och kostar där 169kr, väl investerade pengar enligt mig.

Efter att ha läst boken ska det bli extra intressant att lyssna på Jonas på föreläsningen den 1 Oktober som Hälsostudion tillsammans med SF bio har arrangerat i Växjö.

Tags: , , ,

Allmänt | Löpning

Ofrivillig vila

by Joakim Backman 9. augusti 2011 07:45

En skön träningsvärk kommer smygandes från gårdagens gympass men jag har även fått lite ont i halsen vilket inte är lika mysigt. Jag hade planerat in ett löppass idag på lunchen men hoppar över det för att inte förvärra en eventuell infektion eller nåt.

Läste på SVD att forskare har kommit fram till att intensiv styrketräning motverkar åldrandet genom att minska förlusten av muskler. Trevligt att läsa istället för alla tragiska och deprimerande nyheter.

Tags:

Allmänt

Träningsvärk i baken

by Joakim Backman 8. augusti 2011 12:59

Jag brukar vara noga med att stretcha speciellt efter löppassen, men igår missade jag baken och givetvis blev resultatet att jag fick träningsvärk.

Idag var jag på gymmet och körde ett ryggpass, började med marklyft och det kändes gott med tanke på träningsvärken. Note to self: glöm inte att stretcha nästa gång...

Tags: , , ,

Styrketräning

Träning v31

by Joakim Backman 7. augusti 2011 21:01

Måndag till fredag var hela familjen iväg på husvagnssemester och det blev inte så mycket träning. Jag kom iväg på ett löppass nere i Hällevik men mer blev det inte förrän vi kom hem igen.

Måndag    
Tisdag    
Onsdag Löpning 8.41km barfota på 0:44:25 (5:16min/km) @ 167bmp
Torsdag    
Fredag    
Lördag Styrka Axlar 
Söndag

Styrka
Löpning

Biceps & triceps
12.99km på 0:59:48 (4:36min/km) @ 169bpm 

Total löpsträckasträcka: 21.40 km

Tags:

Träningsvecka

Axelpass hemma

by Joakim Backman 7. augusti 2011 09:41

Har kommit hem från husvagnssemestern och har saknat styrketräningen när jag varit hemifrån. Igår passade jag på att klämma in ett styrkepass nere i källaren. I och med att jag har lite olika hantag och grepp så kan jag köra rätt många olika övningar. Igår blev det axlarna som fick sig ett rikitgt bra pass även om det var ganska kort.

Det känns rikigt lyxigt att ha möjligheten att bara gå ner i källaren och köra ett bra pass med riktigt utrustning som faktiskt även fungerar och håller för lite tyngre övningar.

Tags:

Styrketräning

Med barfotaskor på Stiby backe

by Joakim Backman 3. augusti 2011 19:04

Det har varit riktig semester så pass att även träningen har utblivit. Bor i husvagn på Hälleviks Camping några dagar och efter en lång dag på standen så kom jag iväg på en löparrunda. Efter att ha rådfrågat personalen på campingen så tog jag mig till Stiby backe. Från campingen tog jag mig dit utmed havet och efter lite irrande så hittade jag en informationstavla som i stora drag beskrev området.

Det var riktigt skönt underlag för att springa med min Vibram Fivefingers, ojämnt men mjukt. Slingan jag följde skulle vara ca 4km men var lite dåligt utmärkt delvis så jag hamnade utanför några gånger och fick leta lite. Högsta punkten var 70m över havet vilket var den nivån där jag startade och slutade, så några höjdmeter blev det också. Förutom att det var ojämnt underlag så var det tätt mellan koskiten vilket gjorde det hela extra spännande.

Hela rundan totalt blev lite över 8km lång, vliket var lite längre än jag planerat då jag redan varit ute i solen hela dagen och druckit några öl innan rundan. Jag var lite orolig när jag märkte att rundan blev så pass lång men fötterna och vaderna klarade utmärkt! Detta var faktiskt den längsta rundan jag sprungit i min Fivefingers, dock blev det inte så bra snittempo pga lite irrande och letande efter rätt väg att ta.

Tags: , , , ,

Löpning

Joakim Backman

år, bor i Växjö( ) med familj bestående av fru, två söner och hund.

Jag tränar i den omfattningen det passar in i mitt liv och då främst löpträning och styrketräning på gymmet men även en del simning på sista tiden.

Min motivation för träningen är att hålla mig frisk, hålla en bra vikt samt att kompensera för mitt stillasittande kontorsjobb som IT-nörd. Dessutom är det jäkligt roligt! 

 
 

Kommande evenemang

Dagar till evenemang
   

 Alla tävlingar och lopp

Tidigare

RecentComments

Comment RSS
Blogglista.se
Sport Blogg Topplista
Hälsoblogg bloggar om träning
Bloggparaden  
Twingly BlogRank SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg
SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog Joakim Backman