Variation när det inte händer något

by Joakim Backman 30. september 2011 18:38

Började en period med hi-reps på gymmet denna veckan. Jag försöker att få in några veckor då och då och kör 3x15-16. Det brukar ge en rejäl chock för musklerna då det skiljer sig mycket mot min vanligare 5x5 eller 3x4-6.

Musklerna inte är vana så blir det ganska slitigt de första passen, det riktigt bränner helt enkelt. Det brukar vara lämpligt att slänga in denna perioden då jag märker att träningen blir för "vardaglig" och då det inte känns att träningspassen ger lika mycket längre. 

Körde ett bra pass med bröst/mage/underarmar idag och fick även en övning lår (squat) då jag inte har tänkt att spring förrän på söndag. 

Tags: ,

Styrketräning

Crawlat

by Joakim Backman 29. september 2011 11:23

Imorse var jag på det tredje tillfället av den Crawlkurs som Medley i Växjö anordnar. Vid de två första tillfällerna så har vi övat benspark, rotationer och lite vändningar m.m. Idag blev det armövningar och således så blev det även lite crawl. Det kändes faktiskt bra, även om det är en bra bit kvar då alla moment inte sitter ännu.

Bitvis går det riktigt bra och jag känner att jag ligger rätt i vattnat och rörelserna fungerar, men rätt som det är blir allt fel och inget fungerar. Jag har det lite svårt att ta det så pass lugnt att jag inte blir för andfådd samt så att jag hinner med att andas, men det är väl bara övning som löser det problemet. Jag slapp i alla fall så mycket vatten i näsan idag.

Tags: ,

Simning

Tungt morgonpass

by Joakim Backman 27. september 2011 17:42

Det är bara att erkänna att jag är inte en person som har möjligheten att träna fullt ut på morgonen, åtminstone när det gäller löpning.

Idag sprang jag till jobbet vilket är endast 4km, men det var ansträngande. Jag springer en mil i snabbare tempo med mindre ansträngning på dagtid än 4km på morgonen. Jag kan inte fatta att det är vara så stor skillnad, jag märker det även när det gäller styrketräning men inte alls i samma utsträckning.

Men det är väl bara att inse fakta, gilla läget och anpassa träningen därefter.

Tags: ,

Löpning

Träning v38

by Joakim Backman 25. september 2011 22:11

Denna veckan blev en ganska full trängingsvecka. Passen var bra och det känns som en bra vecka även om den slutade lite sämre med löppasset på söndagen.

Måndag Löpning 8.91km på 40:04 (4:29min/km) @ 210(!)bpm Växjösjön
Tisdag Styrka Rygg  Hälsostudion
Onsdag Löpning 7.75km BFS på 35:19 (4:33min/km) @ 168bpm Växjösjön/Trummen
Torsdag Simning Crawlkurs, del2  Medley
Fredag Styrka Bröst & mage  Hälsostudion 
Lördag      
Söndag Löpning 12.56km på 1:07:02 (5:20min/km) @ 168bpm Södra Berundasjön 

Total löpsträckasträcka: 29.22 km

Tags:

Träningsvecka

En riktigt dålig löprunda

by Joakim Backman 25. september 2011 21:00

Det har varit lite dåligt mer de längre rundorna på helgerna under den senaste perioden så jag tyckte att det var lämpligt att ge mig ut på en runda över en mil åtminstone. Jag insåg inte innan rundan att jag hade riktigt dåliga förutsättningar men det blev jag varse om under det 13km runt Södra Bergundasjön.

Jag skulle nog vilja säga att dagens löppass var det sämsta jag gjort under mycket lång tid. Det gick riktigt dåligt fakstiskt.

Jag var bara sådär motiverad och allt kändes tungt. Efter 5-6km fick jag magknip och fick hoppa in på ett utedass efter halva sträckan. Jag insåg att jag startat för sent på kvällen så det blev dessutom mörkt efter 7-8km men jag kan rundan väl så det var väl inte något jätteproblem. Magknipen släppte inte så jag fick för första gången under hela min tid jag löptränat stanna och sätta mig i skogen. Under hela rundan fick jag aldrig något bra flyt i steget, bland annat berorende på att Ceasar vill stanna hela tiden för att kissa/lukta m.m samt det var svårt att se underlaget i mörkret.

Nu i efterhand så skulle jag vetat bättre:

- Jag hade inte ätit rikigt under hela dagen.
- Jag hade druckit vin både på fredagen och lördagen.
- Jag var taskig i magen redan innan jag stack ut.
- Det var ett tag sedan Ceasar varit med, då är han alltid mer benägen att stanna upp.

Faktorerna var för sig kändes som banala men tillsammans blev det tufft. Totaltiden och snittempo säger en hel del om hur jobbigt det var (1:07:12 resp 5:20min/km) om man jämför vilka siffror det bruka hålla sig runt t ex v32 hade jag 59:13 resp 4:44min/km på samma runda. Men nu kan det ju bara gå bättre!

Tags: , , , ,

Löpning

Vatten i näsan

by Joakim Backman 22. september 2011 18:33

På dagens tillfälle av crawlkursen övade vi axel/höft-rotationer med benspark idag. Det låter kanske inte så svårt och det var det inte så länge som man låg på rygg, men när vi skulle göra det på bröst blev det riktigt svårt. Det gäller att ha koll på rotation/vridning av både höft och axlar, samtidigt få till andningen och ändå hålla sig flytande och ta sig framåt utan att använda armarna. Det blev några kallsupar men det kommer kanske gå bättre/lättar nästa gång kan man ju hoppas.

Jag tror aldrig att jag har haft så mycket vatten i näsan någonsin som efter dagens övning för att lära oss att vända mot basängänden. Vi övade första att göra kullerbyttor under vattnet vilket resulterade i att vatten trycktes upp i näsan. Innan jag insåg och fick till det så att jag gjorde en utandning samtidigt genom näsan fick jag så mycket vatten i näsan att det nästan var obehagligt. Man har det inte roligare än man gör sig.

Tags: , ,

Simning

Skön runda i duggregn

by Joakim Backman 21. september 2011 17:42

Dagens löparrunda gick i ett tätt duggregn och ca 15°C. Det kändes lite tyngre än i förrgår, jag kanske inte var lika laddad idag.

Hade faktiskt inte tänkt att träna idag utan det skulle blivit en vilodag. Men imorgon är det crawlkursMedley och på fredag har tänkt att gå till gymmet. Crawlkursen är fortfarande på ett tekniskt stadie och inte så ansträngande ännu och jag vill dessutom ha lite mer mil i benen denna veckan så det fick bli ett pass idag också.

Hur som helst så blev det en väldigt blöt men också riktigt skön runda!

Tags: , ,

Löpning

Löpning med hög puls

by Joakim Backman 19. september 2011 18:22

De två föregående veckorna blev det inte så mycket löpning så jag började denna veckan med intensionen att det ska blir åtminstonde ett par pass. Idag var det riktigt skönt höstväder med sol och 16°C, vilket passade utmärkt för en lunchrunda.

Denna veckan vill jag få några mil i benen, så jag sprang 9km idag. Det är ungefär så långt som jag hinner på min lunchrast, en runda på 45min (ca 10km) fungerar men det är precis. Jag hade på mig mina traditionella löparskor bara för att variera lite, det kändes tungt och klumpigt i början men jag kom in i det gamla steget ganska fort. Hade pulsklockan (Polar RS200SD) inställd på ett tempo mellan 4:20 och 4:40min/km vilket jag höll utan problem, låg till och med en del under även att det inte var mitt mål.

Jag sprang dagens runda på 8.91km på tiden 40:04 vilket ger ett snittempo på 4:29min/km vilket var ett planerat resultat. Dock visade pulsklockan en snittpuls på 210bpm samt en maxpuls på 234bpm vilket är lite väl högt! Jag kände att jag hade en ganska hög puls under passet men utav erfarenhet skulle jag uppskatta den till runt 175bpm. Jag får nog ta en koll på hur bra pulsbandet fungerar och eventuellt byta ut det.

Tags: , , , , ,

Löpning

Träning v37

by Joakim Backman 18. september 2011 21:09

Efter nästan en veckas vila från löpningen var det äntligen dags att få springa lite, började veckan med Coopers test. Dock blev det inte mer löpning denna vecka, första tillfället på crawl-kursen fick blev det andra konditionspasset. Jag har kommit igång med att köra lite mer styrka hemma nu när jag har hantlar tillgängliga.

Måndag Löpning 2.9km Coopers test Växjösjön
Tisdag Styrka Rygg & biceps  Hälsostudion
Onsdag      
Torsdag

Simning
Styrka

Crawlkurs, del1 
Axlar & Triceps
Medley
Hemma
Fredag      
Lördag      
Söndag Styrka Bröst & biceps  Hemma 

Total löpsträckasträcka: 2.9 km

Tags:

Träningsvecka

Crawlkurs, del1

by Joakim Backman 15. september 2011 18:56

Äntligen första tillfället för crawlkursen, jag har sett fram emot detta och var förväntasfull när jag stegade in i simhallens lokaler i Växjö. Lite förvirrad då det var några år sedan jag var där sist, men hittade rätt tillslut.

Swedish Goggles

Bara en sådan sak som simglasögon, inte har jag använt sådana sedan man var liten grabb. Lite pill och trixande så satt de också på plats.

Kort introduktion av kursledaren sedan var det att hoppa ner i vattnet för uppvärmning och bensparks-övningar. Så ska det vara; inget tjafs och rakt på sak! Jag är inte en speciellt van simmare och spänner mig ofantligt mycket mer än vad som är nödvändigt, bara för att jag ska hålla mig flytande samtidigt som jag koncentrerar mig på övningarna. Dagens pass kommer definitivt att kännas i någon suspekt muskel någonstans, mest troligen i benen!

Ledaren och de andra deltagarna verkar trevliga även att det inte blir, av förståerliga skäl, så mycket snack under passet. Jag tycker att första tillfället motsvarande mina förväntningar och det ska bli kul att komma vidare.

Tags: , , ,

Simning

Hantelset

by Joakim Backman 13. september 2011 18:41

För att kunna träna hemma på ett tillfredställande sätt räcker det inte med ett kabelställ även om det går att utföra ett antal övningen med denna. Dock vet jag att med ett par hantlar och en bänk så kommer man mycket långt. Bänken kommer, men först blev det ett variabelt hantelset som går att bygga upp till 2x46kg vilket ska räcka för de flesta hantel-övningar.

Snabb och enkel leverans från Ölme Bodypowerequipment ända fram till dörren. Nu blir det allvar i källaren!

Tags: , ,

Styrketräning | Utrustning

Coopers test

by Joakim Backman 12. september 2011 18:28

Det var ett tag sedan jag gjorde Coopers test sist, så nu tyckte jag att det var dags igen. Det har ju varit lite lugnt på träningsfronten sista veckan då jag varit lite förkyld. Det kändes ändå helt OK idag och jag sprang på bra tycker jag. På de 12 minuter som Coopers test pågår hann jag ta mig 2940 meter, vilket är 140 meter bättre än förra gången. Resultatet är en förbättring mot förra gången och det får man ju vara nöjd med, men jag måste erkänna att 3000 meter hade varit fint att knäcka.

Resultatet gav en VO2 Max på 54.1ml/min/kg eller 4.5l/min jämförbart med 51.0ml/min/kg respektive 4.3l/min vid förra test tillfället.

Jag ska försöka att få in ett Coppes test lite mer frekvent så att man kan följa sifforna lite mer och få ut någon typ av förändring, kanske varannan eller var tredje månad vore ett lämpligt intervall? Då skulle man dessutom få in lite mer rutin på att springa tiden och veta mer noggrant hur mycket man kan anstränga sig men ändå klara tiden ut.

Tags: ,

Löpning

Träning v36

by Joakim Backman 11. september 2011 22:44

Började veckan med ett kort löppass som resulterade i att jag bestämde mig för att ta det lite lugnt löparmässigt resten av veckan då jag är lite förkyld.

Jag började första fasen av den första Kreatin-perioden dvs laddningsfasen, jag har sett till att få i mig 5x5g Kreatin dagligen från måndag till fredag.

Måndag Löpning 4.23km på 19:13 (4:32min/km) @ 176bpm Växjösjön
Tisdag Styrka Lår, hamstring & rygg  Hälsostudion 
Onsdag      
Torsdag      
Fredag      
Lördag Styrka Bröst & axlar  Hälsostudion 
Söndag      

Total löpsträckasträcka: 4.23 km

Tags:

Träningsvecka

Försiktigt gympass

by Joakim Backman 6. september 2011 18:28

I och med att jag inte har tänkt att springa mer denna vecka efter löppasset igår så passade jag på att köra lite ben på gymmet idag. Det blev både lår, hamstrings och även lite rumpa plus ett par ryggövningar. Jag körde ganska försiktigt både på grund av att jag inte bruka köra så mycket ben samt för att jag har en tendens till förkylning.

Jag var på Hälsostudion redan 06:45 då jag inte hade tid att träna på lunchen idag. Jag måste erkänna att jag inte är mycket för att träna på morgonen även om jag är en morgonmänniska. Det är svårt att få fram samma intensitet och energi om jag inte får ett par timmar på mig att komma igång först.

Tags: ,

Styrketräning

Kort löppass

by Joakim Backman 5. september 2011 18:46

18°C och ett lätt regn är riktigt skönt löparväder, men idag blev det bara en kort runda runt Växjösjön på ca 4km. Anledningarna till detta visade sig bli flera:

- Bär på en eventuellt begynnande förkylning.
- Nya barfotaskor (Vibram Bikila LS).
- Ansträngda ben/fötter.

Först hade jag tänkt att det skulle bli en 9-10km idag, men kände redan innan jag gav mig ut att det nog inte skulle bli så. Efter ett par km då jag vanligtvis kommit igång kändes det fortfarande lite segt. Benen/fötterna kändes stela och ansträngda och jag hade förhållandevis hög puls. Jag ville inte anstränga mig för mycket och kanske hjälpa en eventuell förkylning att bryta ut, så jag bestämde mig för att bara springa runt Växjösjö och för att hålla makligt tempo. Detta är ett problem i sig, jag har svårt att hålla ett tempo över 4:30min/km samtidigt som det känns rätt rent löptekniskt.

Det passade dessutom bra så jag använde mina nya Vibram Bikila LS skor för första gången och jag vet inte riktigt hur det skulle kännas. Det skulle troligen inte varit några problem om jag sprungit 10km med dem, men det vet man ju inte innan.

Efter rundan bestämde jag mig för att inte springa mer denna veckan så att jag hindra förkylningen samt vila upp fötter och ben rikitgt. 

Tags: , , , ,

Löpning | Utrustning

Träning v35

by Joakim Backman 4. september 2011 21:38

 En riktigt bra vecka löpmässigt med bra framsteg, även styrkepassen var helt ok.

Måndag Löpning 8.05km barfotaskor på 0:35:27 (4:24min/km) @ 167bpm Växjösjön/Trummen
Tisdag Styrka Bröst & hamstring  Hälsostudion 
Onsdag      
Torsdag Löpning 8.44km barfotaskor på 0:35:27 (4:12min/km) @ 175bpm Växjösjön/Trummen
Fredag      
Lördag      
Söndag Styrka Biceps & triceps  Hemma

Total löpsträckasträcka: 16.49 km

Tags:

Träningsvecka

Ett helt pass men ny löpteknik

by Joakim Backman 2. september 2011 17:40

Förra löppasset så kom jag på hur jag skulle använda en bättre löpteknik när jag sprang med mina Vibram Fivefingers barfotaskor. Dock var det passet mer en försöksrunda och jag höll inte samma tempo hela rundan utan började ganska långsamt och ökade ända till slutet.

Idag sprang jag ett helt pass med samma löpteknik, vilket gick riktigt bra och fort! Jag sprang 8.44km på samma tid (på sekunden) som 8.05km förra passet. Klart att det var lite mer ansträngande så jag hade en snittpuls på 175bpm. Jag höll mig mellan 4:05 och 4:18min/km med ett snitt på 4:12min/km och en totaltid på 35:27.

Det känns fortfarande ganska mycket i vaderna efter rundan, men jag återhämtar mig snabbare nu är vad jag gjorde för några veckor sedan.

Tags: , , ,

Löpning

Kreatin

by Joakim Backman 1. september 2011 18:53

Creatine Monohydrate

Läste för ett tag sedan artiklarna Kreatinpåståenden godkända av EFSA samt Kreatin, ett av få tillskott som ger något!träningslära.se om kreatin. Jag har alltid tagit avstånd från kosttillskott förutom rent proteintillskott men i och med att forskningen och effekten av kreatin verkar väl testad så tyckte jag att det kan vara intressant att prova. Kan det göra så att jag på ett säkert och beprövat sätt kan få ut lite mer av alla gympass så varför inte?

Jag köpte alltså några påsar Creatine Monohydrate av märket Star Nutrition. Vad jag förstått så finns det kanske kreatin av bättre/högre kvalité men jag fick ett bra pris på dessa. Efter att ha läst på lite när, var och hur det ska intas så blir det att testa en/två perioder.

Man konsumerar kreatin periodiserat och delar upp en period i tre faser: uppladdning (1v), underhåll (5-10v) samt återhämtning (4v). Detta för att få ut maximal effekt då största effekten avtar efter 2-3 månader.

Under uppladdningsfasen ska fylla på depåerna och ska då konsumera ca 25g/dag eller 0.3g/kg/dag, sedan ska man se till att depåerna är fyllda och då räcker det men en konsumtion på ca 5g/dag eller 0.03g/kg/dag. Under återhämtningsfasen ska inget konsumeras alls.

Jag förväntar väl mig inte några extraordinära resultat utan det blir troligen inte förrän BIA-mätningen framåt december som får visa om det gett något.

Tags: , , ,

Kosttillskott

Joakim Backman

år, bor i Växjö( ) med familj bestående av fru, två söner och hund.

Jag tränar i den omfattningen det passar in i mitt liv och då främst löpträning och styrketräning på gymmet men även en del simning på sista tiden.

Min motivation för träningen är att hålla mig frisk, hålla en bra vikt samt att kompensera för mitt stillasittande kontorsjobb som IT-nörd. Dessutom är det jäkligt roligt! 

 
 

Kommande evenemang

Dagar till evenemang
   

 Alla tävlingar och lopp

Tidigare

RecentComments

Comment RSS
Blogglista.se
Sport Blogg Topplista
Hälsoblogg bloggar om träning
Bloggparaden  
Twingly BlogRank SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg
SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog Joakim Backman