Träning v52

by Joakim Backman 31. december 2011 22:15

Det passar bra att ta en vilovecka när det ändå är julhelg och nyår samt att det har varit 7 träningsveckor sedan min förra vilovecka. Dock blir nog det en runda till simhallen bara för att hålla igång simningen lite inför fortsättningskursen i motionscrawl Medley i slutet på januari.

Jag hade tänkt att hela veckan skulle bli en vilovecka, men jag får skylla på att jag köpte en träningsbänk som jag var "tvungen" att testa. Viloveckan blev i alla fall 6 dagar så nästan en hel vecka blev det faktiskt ändå!

Måndag      
Tisdag      
Onsdag Styrka Bröst & mage Hemma
Torsdag Simning 1500m på 65min Medley 
Fredag      
Lördag Kondition Crosstrainer 60min Hemma
Söndag      

Total löpsträckasträcka: 0.0 km

Tags: , , ,

Träningsvecka

Crosstrainer

by Joakim Backman 31. december 2011 15:39

Det är inte alltid som man vill eller kan komma ut och springa i skog och mark, då kan det vara bra med ett alternativ inom hus. Dock var det egentligen inte därför som vi köpte en crosstrainer att ha hemma uten för att min fru skulle få träningen lite mer lättillgängligt.

Det kom sig i alla fall så att vi hittade en lätt begagnad crosstraingen via annons på nätet för 1500:- tidigare i höstas. Den var i bra skick och modellen verkar helt OK för hemmabruk.

Jag har provat den ett par gånger och det har väl fungerat ganska bra. Det är stor skillnade mot att springa då det både tar mer på andra muskler samt att man inte har samma avslappnade hållning. Det senare kanske mer är en vanesak och det passar mig bar i alla fall som gillar att träningen blir varierande.

Idag körde jag ett lite mer seriösare pass för första gången, satte dock motståndet lätt för jag visste inte hur det skulle vara. Jag stampade på i 60 min och det kändes helt OK, dock fick jag aldrig upp samma puls som när jag springer utan hamnade på runt 90bpm i snitt.

Nästa pass blir det att prova lite mer motstånd för att se hur det inverkar på pulsen och hur mycket tuffare ett 60 min pass blir.

Tags:

Träning | Utrustning

Träningsbänk

by Joakim Backman 28. december 2011 21:02

Jag har sedan tidigare lite utrustning för att träna hemma som t ex ett kabelställ med lite olika handtag och ett hantelset. Jag har saknat en träningsbänk så jag har kollat lite på några olika varianter men har tyckt att det varit för dyrt. Dagen innan julafton dök det upp en bänk, skivstång med ställ och några viktskivor på blocket. Bänken var stabil och bra, så jag passade på och slå till. Jag fick bänken för 600:-.

Det gör rätt stor skillnad på antalet övningar som man kan utföra om man har tillgång till en bänk eller inte. Vissa går att göra på golvet men det går inte att jämföra med att använda bänk. Bänken jag köpte är dessutom reglerbar så att man kan höja ryggen och sitsen till lutande läge, så det blir riktigt bra med en bänk.

Jag hade tänkt att att jag skulle ha ett träningsuppehåll hela vecka 52 men idag kunde jag inte hålla mig ifrån att testa den nya bänken lite, så det blev ett pass för bröst och mage.

Tags: ,

Styrketräning | Utrustning

Ingen dygnsfasta

by Joakim Backman 27. december 2011 18:28

Jag var på en föreläsning med Jonas Colting för ett tag sedan, där han bland annat tog upp korttidsfasta (dygnsfasta eller intermittent fasting) vilket jag provat några gånger. Men jag kommer nog inte att fortsätta med det då jag känner att det inte på verkar mig positivt på något sätt. Det påverkar inte mig direkt negativt heller men man är ju faktiskt hungrig ett dygn och vill ju givetvis ha något ut ur detta.

Man ska få bättre respons när det gäller muskeltillväxt och det kanske stämmer men jag gillar inte att vara hungrig. En annan effekt av dygnsfasta är att man bränner energi men tillför inget vilket leder till viktnedgång, men jag vill inte gå ner i vikt utan nästan tvärt om.

Det är intressant att prova men med ovan anledningar hoppar jag nog över det i framtiden.

Tags: , ,

Kost

Träning v51

by Joakim Backman 25. december 2011 22:15

Började veckan med en löpparrunda för att direkt kompensera för att det blev endast ett pass förra veckan. I övrigt blev det en ganska bra vecka som avslutades med julhelgen. Nästa vecka blir det vilovecka!

Måndag Löpning 8.18km på 0:37:39 (4:36min/km) Växjösjön+Trummen
Tisdag Simning 1250m på 45min (28m/min) Medley 
Onsdag Styrka Rygg & axlar  Hälsostudion 
Torsdag Löpning 4.52km HIIT på 0:21:02 (4:39min/km) Växjösjön 
Fredag      
Lördag      
Söndag      

Total löpsträckasträcka: 12.70 km

Tags:

Träningsvecka

Motionscrawl steg 2

by Joakim Backman 21. december 2011 19:30

Jag fick för mig att hoppa på en crawlkurs i höstas som hölls på Medley i Växjö, det var en fullträff och jag tyckte att det var hur kul som helst. Det var givetvis mycket nytt att lära då jag inte hade några som helst förkunskaper innan och det var inte förrän mot slutet av kursen som jag kände att allt började släppa. Det är ju tråkigt att den slutade när det var som mest roligt.

Nu är det så att det finns en fortsättningskurs som kommer att hållas efter nyår med start den 29 Januari. Den tar vid där den första och grundläggande kursen slutade. Det låter ju helt strålande så självklart så anmälde jag mig till denna!

Fortsättningskursen förutsätter att man kan crawla och är intriktad på intervaller och längre sträckor. Det blir en perfekt julklapp och en bra start på nya året!

Tags: , ,

Simning

Sealskinz - Ultra Grip Glove

by Joakim Backman 20. december 2011 18:28

Sealskinz - Ultra Grip Glove

Jag fryser lätt om mina händer när det blir lite kallare ute. Jag tror att det kommit från de gånger jag kylt ner händerna alldeles för mycket, eftersom att min fingrar blivit mycket känsligare för kyla efter dessa tillfällen.

De löparhandskar jag haft tidigare har inte varit tillräckligt bra, så jag fick skaffa mig ett par nya som förhoppningsvis är bättre. På Outnet.se beställde jag ett par handskar tillverkade av Sealskinz. Dessa ska tydligen vara riktigt bra, och det hoppas jag med tanke på att de kostar 550:-

Jag har använt dem när jag cyklat till och från jobbet samt under förra löppasset. Hittills tycker jag att de har fungerat bra, de är lite varmare än mina förra, men dessutom är de både vind- och vattentäta vilket gör dem betydligt bättre.

Tags: , , ,

Utrustning

Bra vinterrunda

by Joakim Backman 19. december 2011 18:16

Förra veckan blev det inte så mycket löpning, så jag började denna veckan direkt med ett löppass för att kompensera lite. I natt frös det på lite så det var lite isigt och halt bitvis men inte så att det påverkade löpningen. En temperatur på 2ºC, delvis sol och lite blåst gjorde rundan rätt OK.

Det har som sagt inte blivit så mycket löpning de senaste veckorna och jag tycker att det har märkts endel på min prestation. Det har känts ganska tungt de sista rundorna. Idag hade jag ungefär samma känsla men ändå visar tiden att det gick bättre än jag trott. Jag skulle nog uppskatta att jag höll ett tempo på 4:45-4:50min/km under 8km rundan, men det visar sig att jag höll 4:36min/km. På ett sätt är det ganska skönt att underskatta sig själv, men på andra sidan så kan man inte planera träningen lika effektivt om man inte har full koll på sin aktuella nivå.

Tags:

Löpning

Träning v50

by Joakim Backman 18. december 2011 22:20

Började veckan med att göra en BIA mätning i samband med gympasset. Det blev en ganska bra vecka, dock inte någon längre löparrunda på helgen som det var tänkt.

Måndag Styrka Rygg, axlar & underarmar Hälsostudion
Tisdag Styrka Biceps & triceps  Hemma 
Onsdag Löpning 8.30km på 0:39:01 (4:42min/km) Växjösjön+Trummen
Torsdag Simning 1250m Medley 
Fredag Styrka Bröst & mage  Hälsostudion 
Lördag      
Söndag
   

Total löpsträckasträcka: 8.30 km

Tags:

Träningsvecka

Simgolf

by Joakim Backman 15. december 2011 18:44

Simgolf (eng. swim golf eller swolf) är när man tar tid på en eller två längder (25 eller 50m) samtidigt som man räknar antalet simtag och addera dessa. Summan blir poängen/par för sträckan, ju lägre desto bättre. Man kan sedan räkna ut ett snitt för några stycken rundor för att jämföra resultatet vid senare tillfällen. Om poängen minskar har man antingen förbättrat tekniken så att man simmar snabbare med samma antal simtag och/eller samma hastighet men med mindre antal simtag, i båda fallen har man förbättrat tekniken.

Tid (i sek) + antalet simtag = poäng
T ex: 30 sek + 24 simtag = 54 poäng

Jag var och simmade lite innan jobbet idag och provade tog tid/räknade några av längderna. Tanken är att få något startvärde som jag kan ha och jämföra med framöver och förhoppningsvis se en förbättring. På 25m fick jag ett par på 53 i snitt på tre omgångar och på 50m fick jag ett par på 95 i snitt på två omgångar.

Simningen gick sådär idag, jag har inte samma flyt i rörelserna idag som jag hade förra gången så det blev inte lika lång totalsträcka, 1250m. Även vändningarna gick lite sämre så det blev inte en vändning för varannan längd denna gången.

Tags: , , ,

Simning

Gifter i träningskläder

by Joakim Backman 14. december 2011 17:58

Som aktivt tränande så använder man en hel del träningskläder som dessutom går ofta i tvättmaskinen. Det finns ett antal ämnen (bl a silver och tricolosan) i många av dessa plagg för att skapa fina "features" för att förhindra lukt m.m. Jag är inte själv säker på hur många av mina plagg som innehåller dessa ämnen och det känns inte bra när man läser att de är inte bara mycket gifttiga för natur och djur utan dessutom försvinner fort från plaggen när dessa tvättas.

Läs mer på DN som har en artikel om just detta i dagens tidning samt artikel av på kemikalieinspektionen.

Jag ska definitivt undvika dessa plagg när jag köper nya, både för min egen skull samt för naturen!

Tags: , , , ,

Utrustning

BIA-mätning

by Joakim Backman 12. december 2011 19:07

Mitt mål med styrketräning är att åtminstonde bibehålla min muskelmassa och helst öka lite. Jag gör en BIA-mätning en gång varje halvår för att kunna följa hur min träning påverkar min kropps sammansättning förändras. Idag var jag och gjorde mätningen för vinterhalvåret, hos Lasse på Hälsostudion som vanligt.

BIA

Resultatet blev bra och det känns tillfredställande när jag trots allt har tränat ganska mycket. Jämfört med förra mätningen har jag gått ner lite i kroppsfett men det är fortfarande en OK nivå. Muskelmassan har till och med ökat lite, vilket jag hade lite på känn då jag har ökat vikterna lite kontinuerligt under perioden. Det känns extra bra då jag har konditionstränat mer i förhållande till styrketräningen än vad jag gjort tidigare.

Det känns bra med resultatet nu inför jul och en kommande viloperiod, inspirerade att köra på igen nästa år.

Tags: ,

Allmänt

Träning v49

by Joakim Backman 11. december 2011 21:33

Det blev en riktigt hygglig träningsvecka med bra balans mellan de olika träningstyperna. Extra kul var det att prova terränglöpning med hjälp av reflexbana.

Måndag Styrka Rygg & axlar Hälsostudion
Tisdag Simning 1500m  Medley 
Onsdag Löpning 4.48km på 0:20:20 (4:32min/km) Växjösjön 
Torsdag      
Fredag Styrka Bröst & mage  Hälsostudion
Lördag      
Söndag Löpning 6km terräng på 0:39:38 (6:36min/km) Fyllerydskogen

Total löpsträckasträcka: 10.48 km

Tags:

Träningsvecka

Reflexbana

by Joakim Backman 11. december 2011 19:45

Det är mitt i vintern men det har inte kommit någon snö som blivit liggandes, termometern visar 1°C. Det har regnat i flera dagar men är upphåll för tillfället, vilket resulterat i mycket hög luftfuktighet. Klockan är 16 och det är totalt kolsvart ute.
Hur gör man om man vill träna lite terränglöpning en kväll som denna?

Växjö Orienteringsklubb

Jo, man kontrollerar att det är bra batterier i pannlampan, pälsa på sig löparkläder med underställ. Sedan tackar Växjö Orienteringsklubb för att de har markerat ut en reflexbana i Fylleryd medans man tar sig dit.

Banan är markerad med reflexspray på träden med ett mellanrum mellan 10-50m mellanrum beroende på hur terrängen ser ut, den är 3km lång och dragen över varenda kulle som gått att finna. Det blir en krävande runda både på grund av att det är just mycket kuperad bana samt att det är mörkt och ojämnt underlag. Jag kan lätt påstå att det känns bra i benen efter ett par varv, men det var faktiskt riktigt kul och definitivt annorlunda för mig som inte är van att springa i skogen när det blivit mörkt.

Tags: , , , ,

Löpning

Inse förutsättningarna

by Joakim Backman 7. december 2011 19:49

Idag hade jag tänkt att springa en 8km runda på lunchen, men när jag väl hade kommit ut och börjat uppvärmningen ångrade jag mig. Mentalt var jag taggad och sugen på att springa men kroppen (främst hamstrings och rumpa) kände inte likadant.

I måndags tränade jag styrketräning, bland annat marklyft och igår simmade jag 1500m på morgonen. Dessa två tillsammans resulterade i träningsvärk och att musklerna blev lite stela och sega i benen och baken.

Innan jag gav mig iväg så bestämde jag mig för att endast springa runt Växjösjön (~4.5km) och det var ett bra val. Efter typ 2.5-3km gick det tungt och jag var ganska nöjd med den kortare rundan och speciellt att jag hade insett detta redan innan jag startade.

Tags: ,

Löpning

Vändningarna kommer

by Joakim Backman 6. december 2011 18:20

Idag tog jag mig, genom nyfallen snö,  till simhallen innan jobbet för att simma några längder. Förra gången gjorde en liten ändring i hur jag höll huvudet att det gick bättre att simma så idag hade jag lite högre förväntningar på passet bara för detta. Det tar några längder innan jag kommer in i rätt rytm och visst går det bättre nu efter förra gångens framgångar. Jag kände mig lite seg och stel i rygg och axlar från gårdagens gympass, så helt perfekta förutsättningar hade jag inte.

Jag har haft lite svårt att få in vändningarna på ett naturligt sätt och mitt mål inför dagens pass var att se till att försöka öva in detta. Jag hade som mål att göra en riktigt vändning på varje 50m sträcka, alltså att alltid flipp-vända i slutet av ena sidan på bassängen. Jag tycker att det är lite svårt att behålla andningsrytmen när jag gör filpp-vändningar, men det gick faktiskt mycket bättre än jag hade förutsett. Några fatalt misslyckade vändningar men de flesta gick mycket bra och även att bibehålla rytmen i simningen efteråt.

Idag blev det 1500m på 55min vilket inte är någon superhastighet direkt, men jag tog det lugnt och vilade en del för att kunna fokusera på tekniken och vändningarna. Jag räknade även antalet simtag jag tar på en längd (25m) för att kunna se om/när jag förbättrar tekninken framöver. Idag ligger jag på ca 24st (23-25st) och om denna siffra minskar så har jag antingen ökat kraften/hastigheten eller förbättrat simtagen. Jag skulle ju givetvis också ha tagit tiden för motsvarande sträcka så jag hade kunnat haft denna och jämföra med också, men det får jag försöka att komma ihåg att göra nästa pass.

Tags: , , , ,

Simning

Träning v48

by Joakim Backman 4. december 2011 22:02

God start på veckan med ett bra löppass och ett riktigt bra simpass, sen blev det inte mer förrän till helgen på grund av lite resande inom jobbet.

Måndag Löpning 8.07km på  37:16 (4:37min/km) Växjösjön/Trummen
Tisdag Simning 1500m  Medley 
Onsdag      
Torsdag      
Fredag      
Lördag Styrka Biceps & triceps  Hemma 
Söndag Crosstrainer 30min  Hemma 

Total löpsträckasträcka: 8.07 km

Tags:

Träningsvecka

Joakim Backman

år, bor i Växjö( ) med familj bestående av fru, två söner och hund.

Jag tränar i den omfattningen det passar in i mitt liv och då främst löpträning och styrketräning på gymmet men även en del simning på sista tiden.

Min motivation för träningen är att hålla mig frisk, hålla en bra vikt samt att kompensera för mitt stillasittande kontorsjobb som IT-nörd. Dessutom är det jäkligt roligt! 

 
 

Kommande evenemang

Dagar till evenemang
   

 Alla tävlingar och lopp

Tidigare

RecentComments

Comment RSS
Blogglista.se
Sport Blogg Topplista
Hälsoblogg bloggar om träning
Bloggparaden  
Twingly BlogRank SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg
SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog Joakim Backman