Träning v43

by Joakim Backman 28. oktober 2012 23:15

Håller mig fortfarande ifrån löpningen, ibland känner jag av vristen och då är det lika bra att låta bli att springa. det går desto bättre med styrketräningen, StrongLifts5x5 fungerar riktigt bra och jag ökar i alla övningarna nästan varje gång.

Måndag Styrka StrongLifts5x5 Hälsostudion
Tisdag Simning 2400m på 55min Medley
Onsdag      
Torsdag Simning 2000m på 55min Medley
Fredag Styrka StrongLifts5x5 Hälsostudion
Lördag      
Söndag      

Total löpsträckasträcka: 0.0 km

Tags:

Träningsvecka

Borttagna kosttillsklott

by Joakim Backman 25. oktober 2012 18:01

Det är inte lätt att veta vilka ämnen som är bra respektive mindre bra i ett kosttillskott när innehållsförteckningen är en halv uppsats. En bra tanke är att undvika tillskott så mycket som möjligt, men om man ska äta något så bör man definitivt undvika de 17 stycken som Läkemedelsverket har stoppat efter deras granskning.

Du kan ladda ner eller läsa rapporten i PDF-format från deras sida eller via denna länken: Olagliga läkemedel som säljs som kosttillskott för styrketräning. Kolla om just den produkten som du eventuellt konsumerar finns med i listan, gör den det så sluta.

Jag tycker att det är hur bra som helst att denna branch kollas upp noga, för det finns mycket pengar att tjäna för många företag som säljer dessa och liknande produkter. Så fort det finns pengar att tjäna kommer även tveksamma leverantörer/produkter in på marknaden.

När du ska köpa ett kosttillskott, läs på innehållsförteckningen och försök ta reda på vad de olika ämnena innebär och om de verkligen har någon positiv effekt, ät inte något bara för att det sägs vara bra och har en tuff förpackning! Om listan är (för) lång och består av många konstiga ämnen ska du tänka om enligt mig.

Tags: ,

Kosttillskott

Träning v42

by Joakim Backman 21. oktober 2012 22:51

Denna veckan har bara snurrat på utan större händelser, jag ligger fortfarande lågt med löpningen och har tänkt att göra det åtminstone en vecka till. Det känns bra i foten men jag tar det säkra före det osäkra, jag vill ju försäkra mig om att det ska gå att springa kontinuerligt efter uppehållet.

Måndag Styrka StrongLifts5x5 Hälsostudion
Tisdag Simma 2500m på 50min Medley 
Onsdag      
Torsdag Styrka StrongLifts5x5 Hälsostudion
Fredag Styrka Armar, mage & axlar Hälsostudion
Lördag      
Söndag      

Total löpsträckasträcka: 0.0 km

Tags:

Träningsvecka

Träning v41

by Joakim Backman 14. oktober 2012 22:13

En bra vecka även att jag inte tog på min löparskorna en enda gång. Min vrist känns helt ok men jag är verkligen försiktig när det gäller skador och vila gärna ett par veckor extra än att behöva dras med någon skada.

Måndag Styrka StrongLifts5x5 Hälsostudion
Tisdag Simma ca 2400m på 50min Medley 
Onsdag      
Torsdag Styrka StrongLifts5x5 Hälsostudion
Fredag      
Lördag      
Söndag      

Total löpsträckasträcka: 0.0 km

Tags:

Träningsvecka

Bra morgonpass

by Joakim Backman 11. oktober 2012 22:28

Ännu ett lyckat morgonpass på gymmet, kanske kan jag vänja mig vid dessa och få lika mycket ut av dem som passen senare på dagen? 

När jag kom till Hälsostudion kände jag mig ungefär som vanligt på morgonpassen, lite halvt engagerad och inte speciellt mycket inspiration. Jag började med att värma upp lite och lastade sedan på 107.5kg för benböj enligt mina noteringar. Tanken är att jag helst ska öka 2.5kg varje gång.

Oj, det var tyngre än väntat. Modet sjönk direkt, jag inte kommer att klara 5 set med den tänkta vikten idag, skit också! Jag tänkte markera att jag inte fixar denna vikten i mina noteringar då jag såg att jag lagt på 5kg för mycket. Justerade misstaget och körde ett set till, denna gången kändes det som väntat och genast kom hornen i pannan. Resterande set gick bra och med bra motivation gick jag vidare till förra veckans nederlag, axelpressen. Förra gången fixade jag inte riktigt att köra alla 5 set och ligger således kvar på samma vikt idag, 62.5kg. Idag gick det bättre och jag klarade alla set fint.

Bara en övning kvar och den är dessutom på endast ett set. Marklyftet gick också enligt plan och jag körde till och med tre extra rep efter.

Squat 10x20kg 10x60kg 5x112.5kg 5x107.5kg 5x107.5kg 5x107.5kg 5x107.5kg
Over Head Press 20x20kg  10x40kg  5x62.5kg  5x62.5kg 5x62.5kg 5x62.5kg 5x62.5kg
Deadlift 10x20kg 10x60kg 5x100kg 5x137.5kg 5x137.5kg 3x137.5kg  

Jag hade inte tid att köra några fler övningar så det fick bli ett kort pass idag, men i och med att jag höll vikterna efter planen så var jag ändå nöjd. Kanske kommer StrongLifts5x5 att fungera för mig, det känns som att jag inte kommer kunna öka varenda gång jag kör men huvudsaken är ju att jag ökar någon gång.

Tags:

Styrketräning

Anmälan Tjurruset 2013

by Joakim Backman 9. oktober 2012 20:28

Det var första gången för mig i år, att springa Tjurruset alltså. Det var geggigt, blött och branta backar men riktigt kul och annorlunda tävling. Det var till och med så pass kul att jag inte tvekade att anmäla mig till nästa års tävling den 5:e oktober 2013.

Självklart beställde jag en t-shirt denna gången också, istället för att köpa träningskläder i en sportaffär kan jag lika väl köpa i samband med ett lopp.  Årets t-shirt har jag använt mycket flitigt på gymmet då den varit skön och av mycket bra kvalité. Jag har tvättat den minst två gånger i veckan i över ett halvår och det syns inte något slitage överhuvudtaget på trycket!

Tags: , ,

Tävling | Utrustning

Cancerfonden September

by Joakim Backman 8. oktober 2012 18:12

Även att en av veckorna var en vilovecka för löpningen med 0km löpning så blev det ändå 87,27km sprunget under September månad. Det blir 88kr till 1kr/km och Cancerfonden. Tidigare resultat.

Tags: ,

Löpning

Träning v40

by Joakim Backman 7. oktober 2012 22:40

Tog det lugnt med löpningen i början av veckan, laddade upp med en runda innan jag sprang Tjurruset på lördagen. Styrka och simning blev som det brukar.

Måndag Styrka StrongLifts5x5 Hälsostudion
Tisdag Simning ca 2000m på 52min Medley 
Onsdag Löpning 7.93km på 36:35 (4:36min/km)  Växjösjön+Trummen
Torsdag Styrka StrongLifts5x5 Hälsostudion 
Fredag      
Lördag Löpning 10km på 1:10:25, Tjurruset 2012 Åkersberga 
Söndag      

Total löpsträckasträcka: 17.93 km

Tags: ,

Träningsvecka

Tjurruset 2012

by Joakim Backman 7. oktober 2012 17:48

12°C och sol med lite blåst så var det nästan så bra väder som man kan förvänta sig. Jag blev skjutsad till starten av min underbara kusin Annica och kom dit i god tid. Kollade in läget lite och insöp den där känslan som alltid finns bland alla tävlande innan ett lopp.

Jag var redan om klädd så jag behövde inte bry mig om den saken utan kollade in tjejernas starter istället. Lämnade in min väska undertiden tjejerna var ute i spåret, snackade med några andra killar som också skulle springa och hejade fram de första tjejerna som kom i mål.

Sedan började det dra ihop sig för herrarnas start och i och med att jag startade i andra ledet så värmde jag upp medan första gänget drog iväg. 

Tiden gick fort och rätt som det var gick min start, ganska lugnt tempo då det var rätt trångt i början. Det var en behaglig första kilometer innan vi kom fram till skidbacken, folk med vanliga löparskor halkade omkring och backen tog bra på låren. Därefter var det först nedförsbacke och sedan en sträcka med normal terränglöpning innan första doppet.

Lite kul att alla var hur taggde som helst och bara sprang rakt fram ut i sankmarken där det blev totalt kaos. Folk föll hit och dit, kastade sig mot träd när de insåg att det inte gick att springa utan man sjönk ner till låren i träsket.

När jag klafsat upp ur träsket var det ganska blött fram till nästa träskdel, nu var folk betydligt mer försiktiga och höll sig utmed kanterna. Detta resulterade i att det blev lite köbildning. Jag provade att dra ut i vattnat några gånger, ibland gick det inte alls men ibland gick det riktigt bra.

Det fortsatte med backar ute i skogen, fler träsk och över ett par högre kullar. Vi sprang igenom genom ett vattenhinder i form av en stor bäck som flöt genom ett område, vattnet var riktigt kallt så det tog några hundra meter innan benen kom igång igen. Mot slutet av banan kom diket, ett ganska djupt dike med 0.5 till 1m djup gegga/dy/vatten. Det var så pass smalt att det gick i princip inte att ta sig förbi någon utan man fick snällt följa med i ledet. När jag kom upp ut diket insåg jag att det var ett till direkt efter, och ett till, och ett till. Tror att det var totalt fyra diken och det sög rejält i låren i slutet av det sista.

Efter detta var det ganska fin löpning resten av banan och man kunde ösa på lite mer. Givetvis gött att komma i mål, men man började frysa ganska snabbt även om man fick varm buljong och mackor i målet.

Jag krängde av mig kläderna ganska fort, torkade av all lera så gott det gick och drog på mig ett temporärt ombyte. Min kusin plockade upp mig och vi åkte hem för att duscha och ta en kväll på en restaurang.

Vad tyckte jag nu då om denna något annorlunda tävling?

+ Det var riktigt kul att dra rätt ut i träsken och på något sätt släppte man på en spärr till.
- Det blev köbildning ibland och man kunde inte köra på efter egen kapacitet hela tiden.
+ Man blir gott trött i benen och får kämpa med hela kroppen.
- Det är inte riktig löpning under stora delar av rundan.
+ Det är helt enkelt kul att gegga ner sig!

Jag kommer att anmäla mig inför nästa års tävling och hoppas att jag kan springa tillsammans med några vänner den gången.

Tags:

Löparrunda | Tävling

Inför Tjurruset 2012

by Joakim Backman 5. oktober 2012 13:29

Imorgon är det äntligen dags för min Tjurruset-debut. Med skräckfylld förtjusning ser jag mycket fram emot denna lite ovanligare löpartävling. Jag har tagit det lugnt den senaste veckan för att vila upp min ena vrist lite och för att helt enkelt ladda upp lite.

Det har kommit några repotage om årets lopp som ger mig än mer inspiration. En av bancheferna går igenom banan och han lovar att det kommer bli lerigt, blött och backigt som vanligt när det gäller Tjurruset. Tyvärr kommer min tänkta partner in crime inte att följa med i år, men jag kommer dock inte bli själv på något vis då det är deltagarrekord med 6 668 löpare anmälda. Det ska bli så där väder enligt vad prognosen säger nu men det hinner väl ändra sig.

Utrustningen blir lite varierad även om att vädret ska bli bra så vet man inte om det blir blåsigt och lite kyligt eller om det blir varmt. Det finns begränsad möjlighet till duschar efteråt, så jag funderar på att ha med en uppsättning ombyte så att jag kan torka av mig all smuts och byta till för att sedan duscha senare.

Tags: ,

Tävling

Helt OK morgonpass

by Joakim Backman 4. oktober 2012 22:32

Har lite ont om träningstid nu i slutet på veckan bland annat beroende på att jag ska ta mig till Stockholm imorgon för att springa Tjurruset på Lördag. Jag lyckades ändå få in ett gympass idag på morgonen.

Styrketräning på morgonen har väl varit så där för min del, det fungerar men inte perfekt. Jag saknar de där sista krafterna för att få till övningarna perfekt. Idag gick det faktiskt riktigt bra. Jag körde några övningar enligt StrongLifts5x5 även om jag inte körde precis enligt schemat då jag vill undvika squats för att slippa träningvärk i låren på Lördag.

Barbell Row 10x20kg 5x65kg 5x65kg 5x65kg 5x65kg 5x65kg
    5x85kg 5x85kg 5x85kg 5x85kg 5x85kg
Bench Press 10x60kg 5x105kg 5x105kg 5x105kg 5x105kg 5x105kg
Over Head Press 5x62.5kg 5x62.5kg 5x62.5kg 5x62.5kg 4x62.5kg  
Deadlift 10x60kg 5x100kg 5x135kg      

Det blev lite fel men jag får skylla på att det var tidigt på morgonen eller nåt. Jag lastade på för lite vikt när jag skulle köra rodd (Barbell Row) och tyckte att jag verkligen var på hugget idag, det var ju hur lätt som helst! När jag insåg detta var det bara att "göra om, göra rätt" och köra igenom övningen en gång till med rätta vikter.

Axelpressen (Over Head Press) gick riktigt tungt idag, jag fixade inte att ta sista repitionen under sista set. Det blir att ligga kvar på den vikten nästa gång. Jag hade inte tänkt att köra marklyft (Deadlift) men hade energi, tid och inspiration kvar och då är det inte något att hålla på.

Totalt sätt är jag nöjd, jag ökade alla övningar med mellan 2.5kg till 5kg ett OK morgon pass helt enkelt!

Tags: , , , ,

Styrketräning

Tung löpning

by Joakim Backman 3. oktober 2012 19:15

Jag har tagit det lugnt i över en vecka både för att ladda upp lite men främst för att låta min vrist återhämta sig inför Tjurruset.

Idag var jag ute och sprang en lunchrunda på 8km för att komma igång igen inför helgen. Lite så där halvtaskigt väder med blåst och regn men en bra temperatur på ca 14ºC. Jag tog det ganska lugnt då jag vet att det tar en runda innan jag kommer igång även efter ett litet uppehåll, så jag bestämde mig för ett tempo runt 4:30min/km. Som väntat gick det ganska tungt, jag hade betydligt högre puls än vanligt (snittade på 182bpm) och flåsade mer.

Jag koncentrerade mig på en bra fotnedsättning och hela rundan går på slät underlag. Jag kände av vristen lite men upplevde inte det som något problem inför helgen. Jag ska nog inte springa i skogen på några veckor till även om det kommer att bli löparträning på plant underlag.

Tags: , ,

Löpning

Tough Mudder 2013

by Joakim Backman 2. oktober 2012 18:34

Behöver du en annorlunda utmaning som inte bara bygger på kondition och/eller styrka? Håll då koll på Tough Mudder som förhoppningsvis kommer till Sverige 2013. Det är en tävling där man som individ eller lag ska ta sig runt en hinderbana ursprungligen för Brittiska specialstyrkorna på ca 15-20km, med massa hinder.

Än så länge kan man bara förregistrera sig för de två tänkta tävlingarna i Sverige, Göteborg och Stockholm. Är du intresserad tycker jag du ska göra det så att det blir troligare att någon av tävlingarna blir av.

Jag har givetvis anmält mig och tycker att det hade varit en grym utmaning att ta sig runt banan. Självklart hoppas jag att det blir någon tävling ni Sverige, annars får man åka utomlands men då blir det genast ett större projekt.

Tags: , , ,

Allmänt | Tävling

Första passet enligt SL5x5

by Joakim Backman 1. oktober 2012 19:59

Jag har ju fått för mig att jag ska testa att träna efter StrongLifts träningsmetodik eller schema; Stonglifts5x5. Idag var jag på gymmet och körde första passet. Förra gången provade jag mest på vilka vikter som passar mig just nu, lite så blev det idag också

SL5x5: Barbell Squat 5x60kg 5x100kg 5x100kg 5x100kg 5x100kg 5x100kg
SL5x5: Overhead Press 5x40kg 5x60kg 5x60kg 5x60kg 5x60kg  5x60kg
SL5x5: Barbell Deadlift 5x60kg 5x100kg 5x130kg      
Parallell Pull-up 15xBW 8xBW 7xBW      
Dumbbell 1-arm triceps ext 2x5x18kg 2x8x21kg 2x8x21kg 2x8x21kg    

Efter att ha kört de tre övningarna som ingår i schemats andra pass så tyckte jag att jag inte var riktigt klar. Om man bara kör SL5x5 blir passen mycket korta, vilket i sig kan vara bra. Nu i början har jag inte hittat exakt vilken nivå jag ska ligga på med vikterna utan det kommer nog efter några pass. När jag väl hittat rätt nivå kommer det nog bli så pass tungt att jag inte behöver köra fler övningar efteråt men idag kände jag mig inte klar. Det fick bli ett par övningar extra.

Nu ställer jag mig lite frågan hur mycket som jag ska öka till nästa gång, målet är att man ska med 2.5kg varje gång, misslyckas man fortsätta att försöka max 3ggr. Om man inte klara att öka efter 3ggr ska man minska ett steg igen. Jag känner att jag ligger lite under vad jag kanske skulle göra optimalt sett, men det är bara bra att köra lite lättare nu under introduktionfasen.

Tags: ,

Styrketräning

Joakim Backman

år, bor i Växjö( ) med familj bestående av fru, två söner och hund.

Jag tränar i den omfattningen det passar in i mitt liv och då främst löpträning och styrketräning på gymmet men även en del simning på sista tiden.

Min motivation för träningen är att hålla mig frisk, hålla en bra vikt samt att kompensera för mitt stillasittande kontorsjobb som IT-nörd. Dessutom är det jäkligt roligt! 

 
 

Kommande evenemang

Dagar till evenemang
   

 Alla tävlingar och lopp

Tidigare

RecentComments

Comment RSS
Blogglista.se
Sport Blogg Topplista
Hälsoblogg bloggar om träning
Bloggparaden  
Twingly BlogRank SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg
SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog Joakim Backman