Träning v47

by Joakim Backman 26. november 2012 22:21

Även för denna veckan blev träningen lite påverkad av mitt arbete. Jag var iväg hela onsdag och torsdag så det blev inte tillfälle till någon träning för dessa två dagar.

Måndag Styrka StrongLifts5x5 Hälsostudion
Tisdag Simma 2000m på 0:45:00 (22:30min/km) Medley 
Onsdag      
Torsdag      
Fredag Styrka StrongLifts5x5 Hälsostudion
Lördag Löpning ~600m  Teleborg 
Söndag      

Total löpsträckasträcka: 0.6 km

Tags:

Träningsvecka

Första löparrundan med grabben

by Joakim Backman 26. november 2012 21:50

I lördags var jag och min son, Ludde, ute och sprang tillsammans. Jaja, springa kanske var att ta i, vi joggade respektive gick växlingsvis en liten runda på ca 600m.

Tanken är att jag vill introducera löpningen tidigt i hans liv. Inte för att han ska springa och träna regelbundet eller för att han ska bli någon elitidrottare utan för att det ska bli någon naturligt och positivt under hans uppväxt.

Jag vill att han ska få chansen att lära sig bra löpteknik och att behålla det fina löpsteget som mer eller mindre alla barn har från början. Barn springer med framfots-isättning och har ett lätt löpsteg. Detta är något som vi snabbt växer ifrån och vi får bra hjälp med detta av "moderna" skor som får oss att springa med långa steg och med häl-isättning.

Min plan är att jag och Ludde ska jogga en liten runda en gång i veckan eller så, sedan får hans intresse och motivation styra framtidens träningsupplägg.

Tags: , ,

Löpning

Träning v46

by Joakim Backman 18. november 2012 22:29

Bra start på veckan, men det blev inte någon träning alls under slutet då jag istället spenderade min tid i London.

Måndag Styrka StrongLifts5x5 Hälsostudion
Tisdag      
Onsdag Styrka StrongLifts5x5 Hälsostudion
Torsdag Simma 1800m på 40min  Medley 
Fredag      
Lördag      
Söndag      

Total löpsträckasträcka: 0.0 km

Tags:

Träningsvecka

Träning v45

by Joakim Backman 11. november 2012 23:31

Helt OK träningsvecka som innehöll alla tre kategorierna, då jag äntligen provade att ge mig ut på en liten löparrunda igen. Det gick fort, det var kul men jag kände lite av ankeln fortfarande så det blir att ta det lite lugnt och försiktigt med löppassen framöver och känna efter nog så att det inte går åt fel håll.

Måndag Styrka StrongLifts5x5 Hälsostudion
Tisdag Simning Teknik, ca 1000m på 40min Medley 
Onsdag Löpning 9.37km på 0:39:13 (4:11min/km) @ 176bpm Växjösjön+Trummen
Torsdag      
Fredag Styrka StrongLifts5x5 Hälsostudion
Lördag      
Söndag      

Total löpsträckasträcka: 9.37 km

Tags:

Träningsvecka

StrongLifts i 6 veckor

by Joakim Backman 9. november 2012 21:43

Nu har jag styrketränat efter träningsmetoden StrongLifts5x5 i ca 6 veckor, hur har det gått so far då? Det har faktiskt gått över förväntan, jag har i princip ökat vikterna med 2.5kg per pass med några undantag.

Jag har, mest för min egen skull, registrerat alla pass och vikter för att se hur det går framåt på ett enklare och mer översiktigt sätt. Detta visas som ett diagram baserat på Google docs som kan ses på här. Mest har jag givetvis ökat i övningen benböj eller Barbell Squats då denna övningen är med vid varje pass.

Ökningen beror givetvis på startvikten också, att par övningar som t ex marklyft och benböj började jag med ganska låg vikt i förhållande till mitt maxlyft, då tar det givetvis länge innan jag når en vikt som blir svår att klara av. Andra övningar som t ex bänkpress och axelpress började jag med tyngre vikter och då går det snabbare att nå en vikt som är svår att klara av direkt.

Dagens pass blev som följer:

Barbell Squat 20x20kg 10x60kg 10x100kg  5x127.5kg 5x127.5kg 5x127.5kg 5x127.5kg  
Over Head Press 12x20kg  12x40kg  6x60kg  5x70kg  4x70kg   3x70kg 5x60kg  5x60kg
Barbell Deadlift 10x40kg 10x60kg 10x100kg 5x130kg 5x147.5kg      
Bumbbell Bench Press 10x31kg 8x41kg 5x51kg 3x51kg        

 Jag tycker i alla fall att det fungerar så pass bra att jag tänker köra vidare ett tag till för att se hur utvecklingen håller i sig innan det är dags för variation.

Tags:

Styrketräning

Träningsvärken

by Joakim Backman 8. november 2012 19:03

På grund av min försiktighet när det gäller min ankel och löpningen så har jag inte sprungit på 4 veckor. Där emot har jag dragit igång med StrongLifts5x5 på gymmet där det ingår bland annat knäböj eller squats. Jag har inte kört ben så hårt på gymmet tidigare då benträningen har resulterat i kraftig träningsvärk när jag samtidigt löptränat. Det har helt enkelt inte lockat lika mycket på grund av detta.

Första passen med benträningen hade jag träningsvärk som tidigare, men det försvann efter senare passen. Nu har jag inte någon träningsvärk alls i benen längre. Det är tydligt att det är just kombinationen av styrketräningen och löpningen som ger mig den kraftiga träningsvärken.

Igår sprang jag en runda igen och jag kände mer i benen under passet än tidigare, kan det bero på benträningen på gymmet? Troligen.

Om jag nu får fortsätta att springa lite kontinuerligt igen ska det bli intressant och se om träningsvärken kommer tillbaka i benen igen efter gympassen.

Tags: , ,

Träning | Löpning | Styrketräning

Provstart

by Joakim Backman 7. november 2012 21:35

Jag har inte haft på mig ett par löparskor på 4 veckor. Skälet är att jag hade lite känningar i höger ankel. När jag först kände av det började jag bli försiktig men sprang ändå Tjurruset. Efter det så tänkte jag att det är lika bra att låta bli löpningen helt tills det kändes bättre. Idag tyckte jag att det var dags att testa lite hur det kändes.

På lunchen stack jag ut på en runda i centrala Växjö. Jag tänkte ta det lugnt och eventuellt endast springa runt Växjösjön (~4.5km). Dock blev det inte så, när jag fick på mig utrustningen och väl kom ut så bara flöt jag in i normala löpningen. Jag trodde att det skulle bli riktigt jobbigt rent konditionsmässigt efter som det ändå har varit ett bra uppehåll.

Jag tänkte att jag inte skulle hänga upp mig på hastighet eller puls så jag tystade pulsklockan och lät kroppen styra tempot. Jag kände lite av vristen men inte så att det kändes fel. Det gick inte alls så tungt som jag förväntat mig och tekniken satt som jag inte hade haft något uppehåll. När jag kom tillbaka till jobbet efter rundan kollade jag givetvis tid, tempo och sträcka. Sträckan var jag ganska väntad då det var min vanliga runda men tiden hade stannat på 39:13 vilket gav ett snitt-tempo på 4:11min/km! Det var där emot inte väntat.

Jag har ju inte tagit i så mycket och det kändes inte alls som att jag hade det tempot. Givetvis är det kul och inspirerande att bli överraskad på det viset, men jag är fortfarande lite förvånad.

Nu lite senare på kvällen känner jag av vristen lite mer, och det är där emot inte lika kul. Jag hade ju hoppats på att vilan hade löst det problemet. Jag kommer att avvakta lite med att springa igen för att känna efter lite, så får vi se om det blir mer vila eller om jag försiktigt kan komma igång igen.

Tags: , , , ,

Löpning

Träning v44

by Joakim Backman 4. november 2012 23:30

En bra träningsvecka, men jag måste erkänna att jag saknar att springa. Styrketräningen går bra och motivationen är hög. Simningen går OK, ska försöka mig på lite teknikförbättringar nästa vecka. Jag kommer troligen att avstå från löpningen en vecka till, kanske börjar jag lite mjuk under senare delen av nästa vecka.

Måndag      
Tisdag Styrka StrongLifts5x5 Hälsostudion
Onsdag Simining 2500m på 1:10:00 Medley 
Torsdag Styrka StrongLifts5x5 Hälsostudion
Fredag      
Lördag      
Söndag      

Total löpsträckasträcka: 0 km

Tags:

Träningsvecka

Cancerfonden Oktober

by Joakim Backman 1. november 2012 22:29

Ojdå, jag har inte sprungit på flera veckor. Endast en vecka föregående månad innehöll löpning så det blev 17.93km under hela månaden. Förhoppningsvis ska ju vilan innebära att det blir desto mer löpning framöver istället. I och med att man kan skänka som minst 50kr till Cancerfonden via 1kr/km så skänker jag några extra kronor.

Tags: ,

Allmänt

Joakim Backman

år, bor i Växjö( ) med familj bestående av fru, två söner och hund.

Jag tränar i den omfattningen det passar in i mitt liv och då främst löpträning och styrketräning på gymmet men även en del simning på sista tiden.

Min motivation för träningen är att hålla mig frisk, hålla en bra vikt samt att kompensera för mitt stillasittande kontorsjobb som IT-nörd. Dessutom är det jäkligt roligt! 

 
 

Kommande evenemang

Dagar till evenemang
   

 Alla tävlingar och lopp

Tidigare

RecentComments

Comment RSS
Blogglista.se
Sport Blogg Topplista
Hälsoblogg bloggar om träning
Bloggparaden  
Twingly BlogRank SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg
SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog Joakim Backman