Lunchpass med Endomondo

by Joakim Backman 30. januari 2013 20:13

Missade att få med mig pulsklockan i packningen till jobbet. Jag hade tänkt att köra intervaller idag men det var ju bara att glömma utan klocka, så backup-planen var att köra en runda utan klocka. Jag insåg att jag missat ett alternativ till som jag dessutom inte provat förr, mobiltelefonen.

Jag har aldrig varit riktig lockad av att använda telefonen som träningsredskap på grund av att det verkar vara opraktiskt, jag får ut det jag vill av pulsklockan samt att den är dyr och jag är beroende av att den fungerar. Trots detta blev det alltså dags att prova idag. Jag kilade ner till teknikmagasinet och köpte en mobilficka (139:90) för armen, laddade in en träningsapp (Endomondo) och var klar för att sticka ut och springa en runda.

www.endomondo.com iZound Phone Armband XXL Black 139.90kr 

Första reflektionen var att man kan inte enkelt se status, först och främst sitter telefonen på överarmen, sedan måste man slå på skärmen och låsa upp skärmlåset för att se någon information. Jag är ju van vid att bara lyfta lite på armen och kolla på klockan. Visst kan man ha hörlurar och få information uppläst via dem, men det tycker jag inte om att använda hörlurar när jag springer.

Det är ju klart att man får träningsresultatet snygg och enkelt via webbläsaren, interaktivt och överskådligt:

 

Höjdmätningen med hjälp av GPS:en ska man nog ta med en rejäl nypa salt, då den tycker att jag haft en höjdskillnad på 26 meter när det i verkligheten varierar max 5 meter på denna sträckan.

Visst, jag inser att det finns stora möjligheter med att använda telefonen för träning, men jag tror att jag nöjer mig med min pulsklocka i fortsättningen... bara jag kommer ihåg att ta med den. 

Tags: , , , ,

Löpning | Utrustning

Illa lagt schema på Medley

by Joakim Backman 29. januari 2013 21:03

Jag brukar försöka komma iväg till simhallen (Växjö simhall och Aqua Mera som ingår i Medley) en gång i veckan för att simma, det brukar bli ett pass på runt 45 min och 1500-2500 meter. Det är gott att kunna hålla igång simningen under vinterhalvåret och ladda lite inför utesimningen under sommaren.

Idag när jag kom till hallen på morgonen innan jobbet blev det dock inte som tänkt. Tydligen har halva Växjö fått för sig att simma på morgonen och inte bara det, utan vid 06:30 startade en ny simkurs vilka hade bokat in 3 av 7 banor. Jag kan utan att överdriva säga att det blir minst sagt trångt i de övriga banorna.

Jag simmade väl kanske 200 meter innan jag insåg att det är inte någon idé att ligga här och plaska, för det var just endast plaska man kunde göra. Besviken var det bara att gå och sätta sig en sväng i basun innan det blev en lite oplanerat tidig start på arbetsdagen.

På vägen ut påpekade jag situationen för personalen, som självklart inte kan göra mycket mer än att beklaga. Det som är riktigt dumt i det hela är att det var liknande situation både förra våren och i höstas, kanske inte lika illa som idag men det är väl några som ger upp att försöka morgonsimma.

Dessutom har simhallen gått med på att hyra ut/tillåta bokning av banor alla morgnar som hallen har morgonöppet vilket innebär att man har inte någon chans att välja en annan dag för att slippa simkurser. Jag kollade schema och på torsdagen är det endast 2 banor som är bokade så då kanske det är lite bättre.

Tags: ,

Simning

Vinterutrustning

by Joakim Backman 28. januari 2013 19:17

Vill man kunna träna året runt är det viktigt att man känner att det fungerar praktiskt. Ösregnar det på sommarhalvåret så är det inte något problem att t ex springa då man ändå blir svettig, dock är det värre om det ösregnar och är 1°C och blåser. Då gäller det att vara förberedd om det ska bli ett någorlunda roligt träningspass.

 Lungplus Sport
Craft Active Face Protector

På vinterhalvåret är det främst kylan som är största hotet mot ett lyckat träningpass, speciellt om man som jag svettas ganska mycket. Fukt/vatten kombinerat med minusgrader kyler ner kroppen snabbt. Jag brukar springa ner till temperaturer -12°C men när det blir kallare under längre perioder vill jag inte ge upp löpningen för den saken. Jag var ute förra veckan och sprang i -14°C och det gick bra då det var en kort runda på 5km, men jag kände ändå av vad som jag upplevde som störst påverkan av kylan.

Jag hade flera lager och bra med kläder på mig så det var inte något problem med kroppen, det var främst ansiktet och andningen där jag kände att utrustningen inte var tillräcklig. För att vara förbered inför nästa köldknäpp så beställde jag lite utrustning.

Från Löplabbet köpte jag en LungPlus Sport vilket är en luftvärmeväxlare. Den fungerar som ett plaströr fylld av metallkanaler som man andas igenom. den varma luften värmer upp metallen under utandningen och metallen värmer sedan luften under inandningen. Jag har inte haft tillfälle att prova denna ännu, men tycker att det ska väldigt intressant att se hur bra den fungerar.

Från Sportamore.se köpte jag en huva, Craft Active Face Protector för att skydda ansiktet och nacke, tänkte att jag ska ha den under min vindtäta mössa. Jag köpte även ett par ny tjockare strumpor GoCoCo Skiing.

Tags: , , , , , , ,

Löpning | Utrustning

Träning v04

by Joakim Backman 27. januari 2013 17:18

Ännu en bra träningvecka, det känns som att jag har kommit igång bra nu. Det var bara ett styrkepass inplanerat på fredagen som jag hoppade över till förmån för en trevlig lunch med min familj.

Jag har fått in tre löppass under både denna och förra veckan vilket jag är nöjd med, det har inte varit några hårda eller långa pass men det är inte vad jag behöver just nu. Det gäller att mjuk komma igång igen och känna av hur ankeln känns innan jag kan börja öka belastningen och distansen. Detta är planerat och jag kommer att försöka öka lite nästa vecka om allt fortfarande känns OK.

Måndag Styrka Ben, rygg & bröst Hälsostudion
Tisdag Simning 2000m på 0:45:00 (22:30min/km) Medley 
Onsdag Löpning 5.03km på 0:24:03 (4:46min/km) @ 167bpm Jobbet -> hem
Torsdag Löpning 4.8km på 0:24:32 (5:06min/km) @ 167bpm Hem -> jobbet
Fredag      
Lördag      
Söndag Löpning 12. 7km på 1:06:36 (5:14min/km) @ 170bpm  Södra Bergundasjön

Total löpsträckasträcka: 22.53 km

Tags:

Träningsvecka

Tjur ruset 2013 fullt

by Joakim Backman 25. januari 2013 18:28

Inte nog med att Salomon Trail Tour 2013 inte kommer att genomföras i Växjö, har du inte redan anmält dig till Tjur Ruset 2013 så är det försent då loppet blev fulltecknat redan den 10 Januari. Hela 6250 personer kommer att delta så nog kommer geggan att trampas upp rejält detta året också!

Det är väl egentligen hur kul som helst att det har blivit så populärt men det är också lite synd att man måste vara ut i så pass god tid för att få delta.

Tydligen kommer ett extra lopp att köras på söndagen samma helg.

 

Tags: ,

Tävling

Löpning i minusgrader

by Joakim Backman 24. januari 2013 21:25

Jag försöker att springa ett par gånger från eller till jobbet varje vecka, både för att det är en lagom sträcka för mig nu i uppstarten men även för att det ska ska bli av.

Idag var det dock lite svalt eller rättare sagt -14°C och på morgonen vid 06:30 har man inte kommit igång riktigt. Jag har inte något emot att det är kallt mer än att jag är ganska känslig om fötterna och speciellt händerna. Jag höll på att förfrysa händerna under en löparrunda när jag missbedömde blåsten och kylan, efter den gången har jag blivit mycket mer känslig för kylan. Detta är jag givetvis medveten om så det är ju bara att klä sig därefter.

Idag blev det fyra lager på överkroppen, två lager på benen, dubbla vantar/mössa/strumpor samt en buff för nacken och halsen. Det är ett litet projekt att få på sig allt innan man kommer iväg men hellre det än att frysa.

Det man få vara lite uppmärksam på är halsen och lungorna, man måste ju liksom andas. När temperaturen kryper nedåt så gäller det att inte flåsa för mycket då man får ner för mycket kalluft i lungorna. Efter dagens runda så gjorde jag faktiskt en beställning på en värmeväxlare som man andas igenom för att förvärma luften man andas in, det ska bli intressant att testa den och se skillnaden.

Klart att det är skönt att ställa sig i en varm dusch efter rundan, det kan man ju inte säga annat.

Tags: , , ,

Löpning

Växjö Salomon Trail Tour 2013

by Joakim Backman 22. januari 2013 20:59

Inför 2013 har Salomon Trail Tour begränsat antalet tävlingar till endast 15 stycken och tyvärr visar det sig att Salomon Trail Tour Växjö är en av de tävlingarna som inte kommer att ingå i serien längre. Det är definitivt inte den enda, tydligen skulle omkring 40 städer/platser visat intresse att hålla en deltävling men som sagt blir det endast 15 som kommer att få genomföra det.

För min det blir det två andra lopp i serien under 2013 (Kullamannen och Tjurruset) men det är ändå lite synd att det inte blir av något lopp i Växjö.

Tags: , , ,

Tävling

Stryka med många rep

by Joakim Backman 21. januari 2013 19:04

Körde en period innan jul efter träningsschemat StrongLifts5x5 vilket gick riktigt bra, jag ökade bra i styrka och det var kul.

Nu har jag gått in i en ny period för att variera träningen, jag är fortfarande inspirerad av övningarna i SL5x5 så dessa behåller jag, men den stora skillnaden blir att jag ska köra 5x20rep för varje övning istället för 5x5rep.

Första delen blir att hitta rätt belastning och vikter vilket inte är helt lätt. Idag körde jag benböj, bänkpress och rodd med stång och lyckade inte hitta helt rätt vikt för någon av övningarna. Det blir att sänka alla lite, kanske inte benböjen om jag kämpar på lite till då det nästan gick hela vägen idag.

Benböj 30x20kg 20x60kg 20x60kg  20x60kg 20x60kg 15x60kg
Bänkpress 20x120kg  20x60kg  20x60kg  20x60kg     
Pendlay row 20x20kg 20x50kg 20x50kg 20x50kg    

Det är en enorm skillnad att fyrdubbla antalet repetitioner, mycket tuffare än man kan förvänta sig och det riktigt bränner i musklerna.

Ett stort problem för mig är faktiskt andningen. Det blir snabbt tungt efter ~10-12rep efter 2-3 setet och man blir andfådd av ansträngningen, dessutom gör vissa övningar att det är svårt att andas så mycket som man vill. Sista övningen, rodden, var det så att jag blev lite yr under de sista repetitionerna, man vill ju inte svimma... Troligt kommer jag att vänja mig rätt fort men det är jobbigt ändå.

Tags: , , ,

Styrketräning

Träning v03

by Joakim Backman 20. januari 2013 22:40

Känns riktigt skönt att ha kommit igång med löpningen igen, samt att det fungerar bra med ankeln dessutom. Jag ska fortsätta att ta det lugnt och försiktigt tills jag känner att allt är helt ok igen. Övrigt så flyter träningen på bra, både simning och styrketräningen går bra.

Måndag Styrka Rygg, ben, axlar och triceps Hälsostudion
Tisdag Simning 1500m på 0:45:00  Medley
Onsdag Löpning  5.70km på 0:25:06 (4:24min/km) @ 160bpm Jobb -> hem
Torsdag Löpning  5.43km på 0:24:18 (4:28min/km) @ 168bpm Hem -> jobb
Fredag      
Lördag      
Söndag Löpning 12.76km på 1:08:50 (5:23min/km) @167bpm Södra Bergundasjön

Total löpsträckasträcka: 23.89 km

Tags:

Träningsvecka

Ökar distansen försiktigt

by Joakim Backman 20. januari 2013 21:20

Jag har precis kommit igång med löpningen igen efter en bra tids uppehåll. Några rundor senaste veckorna på ca 5km och lite längre har gått bra, så idag provade jag att springa rund Södra Bergundasjön på ca 12km.

Pälsade på mig rejäl då det var ca -8°C och jag visste att jag skulle ta det ganska lugnt. Jag var och inhandlade en "buff" tidigare under dagen som jag tog med på rundan.

Lite vind och lätt snöfall med ganska jobbigt underlag på ca 5cm delvis packad snö. Jag hade som mål att hålla mig mellan 5:00-5:30min/km för att det skulle bli en lugn och snäll runda. Jag har ju tappat en del kondition under den sista tiden pga avsaknaden av löpning.

Rundan gick bra även om jag kände mig lite tung i benen under delar av sträckan. Det var nästan så att jag hade klätt mig för varmt idag men hellre det än att frysa.

Lite känning i vristen i form av ansträngning och inte obehag men man reagerar ändå. Jag får försiktigt komma igång igen och medvetet öka distansen och belastningen allt eftersom om det känns bra.

Rent tekniskt höll jag rundan som tänkt, landade på ett snittempo på 5:23min/km, pulsen var OK efter omständigheterna.

12.76km på 1:08:50 (5:23min/km) @ 167bpm

Tags: , ,

Löpning

Cancerfonden November-December

by Joakim Backman 17. januari 2013 21:07

De senaste månaderna har inte varit mycket att ha gällande löpningen, jag har varit mycket försiktig med min vrist som började uppvisa tecken på överansträning efter sommaren. Jag har därför valt att vila foten så mycket som möjligt och sprungit väldigt lite.

Under November och December månad blev det faktiskt inte mer än 37.52km, en sträcka som jag annars brukar springa på ett par veckor. Nu känns det förhoppningsfullt och jag hoppas att jag kan komma igång riktigt med löpträningen igen.

Det blir i alla fall 38kr till Cancerfonden via 1kr/km eller rättare sagt 50kr då detta är minsta gåvosumman.

Under 2012 blev det totalt 774km sprungna och där med  774kr till cancerfonden.

Tags: ,

Löpning

Träning v02

by Joakim Backman 13. januari 2013 22:08

Blev en ganska bra första vecka för detta året. Hoppade simningen men fick in några lätta fina löppass istället, har inte känt av mycket i vristen vilken är uppmuntrande. 

Måndag Styrka Rygg, ben, axlar och armar Hälsostudion
Tisdag Löpning 4.9km på 0:23:24 (4:48min/km) @ 168bpm Jobbet -> hem
Onsdag Löpning
Styrka
4.8km på 0:22:55 (4:49min/km) @ 180bpm
Armar & mage
Hem -> jobbet
Hälsostudion
Torsdag      
Fredag Styrka Ben, mage & bröst   
Lördag      
Söndag Löpning  9.21km på 0:45:37 (4:57min/km) @ 161bpm Teleborg

Total löpsträckasträcka: 18.91 km

Tags:

Träningsvecka

Lungt och fint löppass

by Joakim Backman 13. januari 2013 22:03

Jag har sprungit ett par rundor tidigare i veckan till och från jobbet, jag har tagit det lugnt och fint för att känna av hur det går med min vrist och det har känts bra.

Idag var jag ute på en kvällsrunda med Ceasar. Vi tog några varv runt elljusspåret på Teleborg, spåret är knappt 2km men det kändes bra att ha nära hem hela tiden så att jag skulle kunna avsluta löpningen direkt om något kändes fel. 

Försökte hålla mig på ett lugnt tempo runt 5min/km och bara slappnade av. Det gick hur bra som helst, jag kände att jag rent tekniskt kom in i rätt steg nästan direkt. Det flöt på så pass bra att jag sprang längre än jag trodde, missade helt enkelt att räkna ett varv.

Ska försöka att få en några lugna rundor till nästa vecka innan jag ska försöka att trappa upp lite och känna efter hur det går.

Tags: , , ,

Löpning

Två veckors uppehåll

by Joakim Backman 10. januari 2013 19:09

Denna gången gick det faktiskt lättare än jag trodde, det beror kanske på att det har varit mycket annat som har tagit både tid och min uppmärksamhet. Jag brukar ha grymt svårt att låta bli träningen under mina viloperioder. 

Jag måste dock erkänna att det är riktigt skönt att komma igång igen, att få anstränga sig lite, att få bli utmattad på det där behagliga viset efter ett bra pass. Jag ska försöka ta det lite lugnt de första passen så att kroppen ska få en mjukstart igen, men jag känner mig själv och vet att det är svårt att låta bli att köra på för fullt.

Tags:

Träning

Träningskostnad 2012

by Joakim Backman 1. januari 2013 22:29

Hur mycket kostar det att vara aktivt tränande allt som allt? Jag vill egentligen inte veta... men jag har ändå registrerat (nästan) alla utgifter som jag haft som är relaterade till min träning. Precis som väntat kostar det betydligt mer än man tror när man räknar ihop allt.

Jag försöker att notera de flesta utgifter som är direkt relaterat till träningen som t ex utrustning, startavgifter, medlemsskapsavgifter, kursavgifter ock kosttillskott. Egentligen tillkommer vissa relaterade kostnader som reser och boende vid tävlingar på andra ort, men det har jag inte med då jag alltid försöker göra det en umgängesresa med familj och vänner på samma gång.

Under 2012 la jag totalt ut 11831 kr på träning, vilket blir en utgift på 986 kr per månad. Jag tycker faktiskt inte att det är så mycket då jag är aktiv i tre helt olika träningsområden; styrketräning, simning samt löpträning.

Jag har även gjort några investeringar som jag kan använda under flera år framöver där utgiften egentligen skulle slås ut över flera år. Våtdräkt kommer jag inte att köpa igen på några år (förhoppningsvis) och den står ändå för 2200kr för detta året.

Tags: , ,

Allmänt | Träning

Joakim Backman

år, bor i Växjö( ) med familj bestående av fru, två söner och hund.

Jag tränar i den omfattningen det passar in i mitt liv och då främst löpträning och styrketräning på gymmet men även en del simning på sista tiden.

Min motivation för träningen är att hålla mig frisk, hålla en bra vikt samt att kompensera för mitt stillasittande kontorsjobb som IT-nörd. Dessutom är det jäkligt roligt! 

 
 

Kommande evenemang

Dagar till evenemang
   

 Alla tävlingar och lopp

Tidigare

RecentComments

Comment RSS
Blogglista.se
Sport Blogg Topplista
Hälsoblogg bloggar om träning
Bloggparaden  
Twingly BlogRank SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg
SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog Joakim Backman