Tough Viking

by Joakim Backman 30. april 2013 15:34

Vi är ett gäng på Hälsostudion som har bildat en grupp "Team Hälsostudion" för att hitta på lite utmaningar tillsammans. Hittills är vi 11 st som har visat intresse av gruppen och förhoppningsvis blir vi fler framöver.

Efter kostföreläsningen i lördags träffades några ur teamet för att snacka ihop oss. Vi kom snart fram till första utmaningen som blir hinderbanan Tough Viking. Tävlingen går på Gärdet i Stockholm den 1 September, så det ska vara gott om tid att komma i form för denna mycket roliga utmaning.

Hinderbanan är en lagtävling där det är tiden för de fyra snabbaste lagmedlemmarna som räknas, för vår del är det just själva lagtävlingsbiten som lockar och det gäller att prestera bra inte bara som individ utan även som lag. Vi är hittills 5 st som har anmält oss till hinderbanan så vi har ett lag att ställa upp med. Det är bra för min del att tävlingen ligger efter sommaren så jag hinner träna upp mitt knä igen.

 

Team Hälsostudion ska träna tillsammans för att förbereda oss på denna lagtävling (förhoppningsvis kommer icke anmälda också att vara med), dels för att lära känna varandra mer under fysiskt ansträngda förhållanden och givetvis för att öva på vissa hinder som kommer på banan. Att springa en hinderbana som denna är ett utmärkt träningsmål, då det kräver både kondition, smidighet och styrka utöver lagprestationen.

Tags: , , , , ,

Löpning | Styrketräning

Kostföreläsning på Hälsostudion

by Joakim Backman 29. april 2013 22:41

I lördags fixade mitt gym till en föreläsning om kost och kosttillskott med Anders Lundgren, givetvis gratis för alla medlemmar på Hälsostudion.

Jag tyckte att det skulle vara intressant att höra vad en kostrådgivare och personlig tränare berätta hur han ser på kost och kosttillskott.

Som alltid när någon som är mycket intresserad samt utbildad inom något blir det bra och man får mycket information både som man kanske redan kände till men även mycket nytt. Dessutom är det ett ypperligt tillfälle att fråga sådant som man har undrat över och kunna få bra svar.

De två timmarna som föreläsningen höll på gick mycket snabbt och det var helt klart mycket givande. Jag fick några missuppfattningar tillrättade och nya idéer om hur jag ska få ut maximalt av just min träning. Det är också bra för mig att gå på en föreläsning som denna då jag  blir inspirerad och sugen på att göra förändringar i min nuvarande kost.

Självklart blev det genast lite justeringar i kosten och jag gjorde även en beställning på lite kosttillskott från Gymgrossisten på kvällen när jag kom hem. Det blev några fler burkar med Omega-3, BCAA aminosyror, vitamin/mineral-tabletter samt Nitrit kreatin.

Träning v17

by Joakim Backman 28. april 2013 22:00

Lite försiktig löpning (jogging) gjorde att det blev en bra blandning på träningen denna veckan. Cykelpendlingen till/från jobbet avvaktar jag lite till med.

        Cykelpendling
Måndag Styrka Genomkörare Hälsostudion  
Tisdag Orientering Nybörjarkurs, del 3, ca 5km Fyllerydsskogen  
Onsdag        
Torsdag Simning
Styrka
2500m på 0:56:00 (21:36min/km)
Genomkörare 
Medley
Hälsostudion 
 
Fredag        
Lördag        
Söndag        

 

Löpning: 5.0 km
Simning: 2.5 km
Cykel: 0.0 km

Tags:

Träningsvecka

Dubbelpass

by Joakim Backman 25. april 2013 19:04

Idag blev det tid för två träningspass, jag började dagen med att hoppa i bassängen på Medley och simmade 2500 m.

Jag hade lite mindre än en timme på mig innan jag skulle vara på jobbet så jag körde på lite. Jag simmade distansen på 56 min vilket ger ett snitt på 21:36 min/km. Jag har som ett litet delmål för mig själv att simma 2 km på 40 min, alltså med ett snitt på 20 min/km och jag närmar mig målet sakta men säkert.

På lunchen passade jag på att ta ett gympass på Hälsostudion, även detta pass blev lite av en genomkörare så att jag på ett snällt sätt ska komma igång.

 

Simpass

Distans (m) 2500
Tid (h:mm:ss) 0:56:00
Tempo (min/km) 21:36

Gympass

Cabel seated row 12x40kg 8x90kg 5x110kg 5x120kg
Dumbbell fly 15x17kg 15x12kg  15x12kg   
Cable Supine Curl 10x30kg 10x40kg 10x40kg 10x40kg
Triceps extension 10x20kg 10x25kg 10x30kg   
Cable Overhead Seated Crunch 8x40kg 8x40kg 8x40kg  
Pull up 8xBW 6xBW 6xBW  

Tags:

Simning | Styrketräning

Orientering för nybörjare, del 3

by Joakim Backman 23. april 2013 21:21

Blåsigt, ganska kallt och inte få springa... vad har jag då här i skogen att göra?

Det var första tillfället på nybörjarkursen där alla övningar skulle utföras enskilt, äntligen vill jag säga. Det är ju då det blir kul, när man får testa sig själv fullt ut med de instruktioner och den kunskap som man precis har blivit försedd med.

Idag gick vi ut i skogen till en punkt där fem olika korta orienteringsbanor utgick ifrån. Varje bana hade ett syfte som man skulle öva på. Det var mycket korta banor, runt 600 m till 1200 m styck men det var bara bra för min del eftersom jag inte får spring något vidare med mitt knä.

Det blev ändå lite så att jag testade hur det kändes i mitt knä. Det är mjukt och fint underlag i skogen så jag joggade runt mellan kontrollerna och det kändes faktiskt bättre än jag förväntat mig. Lite känning hade jag ibland och då blev det att gå istället.

Jag förväntade mig ändå att det skulle kännas på natten och dagen efter men det gjorde det inte. Det känns mycket positivt att det gick så bra att jogga, inte för att jag ska börja springa nu igen bara för det utan mer att jag kanske kan jogga lite nästa kurstillfälle igen.

Tags:

Orientering

Back at the gym

by Joakim Backman 22. april 2013 19:01

Förutom en gång för två veckor sedan har jag inte varit på gymmet sedan i slutet av februari. Mest beror det på att jag har fått en grabb till och att jag har varit föräldraledig på halvtid. Det blir inte av att ta sig hemifrån för att träna och dessutom vill jag vara hemma så mycket som möjligt nu när grabben är så liten och så mysig.

Nu har jag ändrat om lite så att jag jobbar några dagar heltid och då passar jag givetvis på att ta mig till Hälsostudion på lunchrasten. Idag försökte jag ta det försiktigt då jag vet att det är en startsträcka innan musklerna är igång igen, men det är svårt att hålla igen helt så någon övning blev nog lite tuffare än tänkt i alla fall.

Dumbbell bench press 16x22kg 10x32kg 8x42kg 
V-bar pull-up 12*BW 10*BW 8*BW
Toes-to-bar 12 10 8
Donkey calf raise 16*140kg 16*170kg 16*170kg
Hamstring curl 10*60 12*90kg 12*90kg
Triceps dips 12*BW 12*BW 12*BW
Alt dumbbell front raise 15*12kg 12*18kg 12*18kg

Tags:

Styrketräning

Träning v16

by Joakim Backman 21. april 2013 22:38

Det blev helt klart fokus på simning en denna veckan, ingen löpning och inget gym. Jag tog till och med bussen till jobbet halva veckan för att  minimera belastningen på min jä*la knä...

        Cykelpendling
Måndag       10 km
Tisdag

Simning
Orientering

5000m på 1:52:00 (22:24min/km)
Nybörjarkurs, del 2 
Medley
Fyllerydsskogen
6 km
Onsdag        
Torsdag        
Fredag Simning 10x100m intervall + 2000m på ca 1:20:00  Medley  
Lördag        
Söndag        

 

Löpning: 0.0 km
Simning: 8.0 km
Cykel: 16.0 km

Tags:

Träningsvecka

Sjukgymnast

by Joakim Backman 19. april 2013 21:03

I måndags var jag på Idrottskliniken och träffade Stefan för att få en slutgiltig koll på mitt knä och för att få instruktioner hur jag ska agera för att bli av med mitt knä-problem.

Stefan är legitimerad sjukgymnast och dessutom har han bland annat knä som specialitet. Jag gick åter igenom hur jag tränar och hur fått problemet och han lyssnad nog. Lite känn, kläm och frågor på det sedan hade han en ganska tydlig koll på läget. Jag fick den första tydliga beskrivning/förklaring vad som var problemet och varför. 

Jag har helt enkelt överansträngt knäskålsleden genom att öka mängden löpning för fort efter vintern. Det innebär att det finns en irritation under knäskålen som gör ont vid belastning och upprepad påfrestning.

Det positiva är att det kommer att bli bra om jag bara ta hand om det. Det blir ingen löpning i större utsträckning på ett bra tag, det kommer ta 4-12 veckor innan det försvinner om jag låter bli att anstränga knäet. Jag kommer att kunna vara aktiv i den grad att jag inte känner av knäet men inte mer, så det blir tyvärr inte varken Kullamannen eller Göteborgsvarvet i år.

Det får bli mer fokus på styrketräningen och simningen det kommande halvåret, dock har jag fortfarande som mål att springa Tjurruset till hösten.

Tags: , , , , , ,

Löpning

Orientering för nybörjare, del 2

by Joakim Backman 16. april 2013 22:37

Dagen började i full fart, simmade 5km i simhallen innan jobbet. Det kändes riktigt bra och jag tycker att jag börjar får rätt bra teknik och det är inte så jobbigt att simma längre sträckor. Jag simmar kanske inte superfort men det känns bra att distansen inte är något problem inför utesäsongen.

På kvällen var jag på andra kurstillfället på orienteringskursen för nybörjare. Jag var inte helt säker på att skulle kunna fortsätta kursen, men efter gårdagens koll av knäet samt att det inte är så mycket löpning på kursen så kör jag vidare.

Denna gången var det fokus på tumkompassen, att passa kartan och att ta ut riktningen. Vi gick mestadels av tiden och stannade på pedagogiska ställen i skogen för att gå igenom allt från kompass, karta och omgivningen m.m. Det blev lite löpning mot slutet och även att det inte var långt eller att jag sprang fort så kände jag av knäet, så det är bra att det inte är mer löpning än så på kursen.

Tags: , , , ,

Orientering | Simning

Kollat knäet igen

by Joakim Backman 16. april 2013 15:56

Igår eftermiddags var jag hos Team Olmed och fick mitt knä kollat en gång till. Inte nervös kanske men ändå lite olustig känsla när jag gick dit, jag fick ju inte ett svar som jag väntade mig av läkaren förra veckan.

Snackade en bra stund med en tjej, hon kollade på knäet och vi diskuterade situationen ingående. Resultatet blev att det är inte något akut problem och troligen inte heller speciellt allvarligt. Hon rekommenderade att jag skulle gå till en sjukgymnast för att få några bra övningar för att bli av med problemet, värre än så verkar det inte vara.

Det är till och med så att det är OK att anstränga knäet lite, vilket gör att jag förhoppningsvis ska kunna fortsätta med nybörjarkursen i orientering som jag påbörjade förra veckan. Däremot kommer jag inte att springa Göteborgsvarvet i år. Om allt går riktigt bra så skulle jag kanske kunna springa Kullamannen som inte går på hård asfalt utan i skogen på mjukare underlag, men det få jag se när det närmar sig.

Klart att det känns bra att veta att det är så enkelt som att göra några övningar, även om jag kanske kommer att behöva göra dem ett tag.  Nu blir nästa steg att boka en tid hos en sjukgymnast, helst som är duktig på knä och så får jag se vad det leder till.

Tags: , , , ,

Allmänt

Träning v15

by Joakim Backman 14. april 2013 22:20

Även denna veckan blev helt utan löpning, detta trots att jag varit på orienteringskurs. Däremot fick jag in två lite längre simpass vilket gav mig lite konditionsträning. Cykelpendlingen till jobbet pausade jag under senare delen av veckan för att se hur det påverkar mitt knä, eller rättare sagt om mitt knä känns bättre om jag inte cyklar.

        Cykelpendling
Måndag       10km
Tisdag Simning
Orientering
3500m på 1:20:00 (22:51min/km)
Nybörjarkurs, del 1
Medley
Fyllerydsskogen
10km 
Onsdag        
Torsdag        
Fredag Simning 4000 m på 1:32:00 (23:00min/km) Medley  
Lördag        
Söndag        

 

Löpning: 0.0 km
Simning: 7.5 km
Cykel: 20.0 km

Tags:

Träningsvecka

Läkare och knäet

by Joakim Backman 11. april 2013 15:00

Jag har haft lite problem med mitt knä sedan ca 3 veckor tillbaka vilket är mycket frustrerande då jag precis kommit igång bra med löpningen, säsongen har precis börjat och att jag har ett par lopp som jag tänkt springa om en månad. Jag har inte sprungit för att vila knäet i förhoppningen om att det skulle bli bättre men tyvärr känns det inte så.

Därför tyckte jag att det var dags att låta en läkare kolla på knäet för att jag skulle få reda på vad det är som egentligen är problemet och exakt hur jag ska bli av med det. Jag gick till Specialistläkargruppen i Växjö och till min förvåning säger läkaren efter undersökningen att det inte är något problem, det är inte korsbandetmenisken eller ledband och knäet är starkt och stabilt. Det är troligen en irritation i brosket som är orsaken och det är bara att träna vidare, det är till och med bra att hålla igång knäet.

Njä, jag borde ju givetvis lita på en utbildad läkare men det gör jag inte. Något är fel och att det inte kan vara bra att bara köra på som inget har hänt, jag vill ha en andra åsikt. Efter besöket ringer jag direkt till TeamOlmed i Växjö för att boka in en tid hos dem. Jag hoppas att det kommer med samma svar som läkaren och allt är ok eller att de kommer med en konkret diagnos och behandlingsplan.

Tags: , , , ,

Allmänt

Orientering för nybörjare, del 1

by Joakim Backman 9. april 2013 22:04

Idag var jag på första kurstillfället för orientering för nybörjare som anordnas av Växjö Orienteringsklubb.

Vi blev ett gäng på 17 mer eller mindre nybörjare som med Måns så instruktör tog oss runt en runda i varierande terräng för att lära oss använda karta. VI gick igenom lite olika karttecken och hur man ska tolka kartan med höjdkurvor m.m.

Även att Måns påminde oss via mail igår att det inte skulle bli någon löpning och att vi skulle ta på oss bra med kläder så blev det riktigt ruggit och kallt. Trots kylan höll vi på i 2h i skogen och det känns som att jag tog till mig en hel del ny kunskap även att det var ganska låg nivå nu första gången.

Det ska i alla fall bli kul att gå på nästa tillfälle och förhoppningsvis blir det lite löpning och även lite orientering på egen hand.

Tags: , ,

Orientering

En runda på cykeln

by Joakim Backman 7. april 2013 22:27

För första gången blev det en tur på min Nishiki, igen speciellt lång runda men ändå tillräckligt lång för att jag skulle hinna känna av lite träsmak i baken och få vibbrationer i händerna.

Det var ett försök att få lite konditionsträning utan att springa, ett alternativ till simingen medans jag försöker vila ut problemen med mitt vänstra knä. Jag har bara cyklat från och till jobbet på denna cykeln innan och det är ju bara 5km. 

Resten av familjen tog bilen till mina svärföräldrar och jag tog cykeln. Sträckan dit är ca 35km och jag tyckte att det skulle bli en lagom tur.

Jag är ju inte så van att cykla längre sträckor så klart att det kändes lite i baken mot slutet och händerna domnade lite ibland av vibbrationerna när vägen var extra ojämn, men som helhet tycker jag att det gick riktigt bra. Jag hade en snitthastighet på strax över 22km/h vilket kanske inte är speciellt snabt, men jag skuller på motvind, backarna samt min ovana på cykeln, man måste ju ha något som man kan förbättra.

Benen och rumpan fick ju sig ett bra pass, även dessa är inte vana vid denna typ av rörelse, lite träningsvärk fick jag allt.

En stor skillnad mot löpningen är pulsen, en snittpuls på 143 och max på 166 är ju inte så mycket om man jämför pulsen under ett löppass. Det kanske är så att jag har för otränade ben för cyklingen så att det var de som inte höll för högre puls.

Distans (km) 34.5
Tid (h:mm:ss) 1:31:57
Hastighet (km/h) 22.6
Snittpuls (bpm) 143

Tags:

Cykel

Träning v14

by Joakim Backman 7. april 2013 22:17

Ingen löpning denna vecka heller, trist men det är bara att försöka hålla sig i skinnet. Det blev dock en liten runda på gymmet och det var ett bra tag sedan sist. Jag kom även ut på första rundan med cykeln utöver pendling till och från jobbet.

Måndag      
Tisdag Simning 3000m på 1:10:00 (23:20min/km) Medley
Onsdag      
Torsdag      
Fredag Styrka Lätt genomkörning av hela kroppen Hälsostudion
Lördag      
Söndag Cykel 34.5km på 1:31:59 (22.6km/h) @ 143bpm Växjö -> Lönashult

Total löpsträckasträcka: 0.0 km

Tags:

Träningsvecka

Cancerfonden Mars

by Joakim Backman 2. april 2013 15:37

Månaden började med att jag blev pappa för andra gången, inte mycket springande då. Sedan kom jag bra  igång med löpningen och det kändes riktigt bra inför vårens lopp. Tyvärr fick jag dåliga känningar i vänster knä, så jag vilade helt från löpningen under sista veckan.

Mars månad blev det totalt 105.21 km och således 106 kr till 1kr/km och Cancerfonden.

Tags: , ,

Löpning

Joakim Backman

år, bor i Växjö( ) med familj bestående av fru, två söner och hund.

Jag tränar i den omfattningen det passar in i mitt liv och då främst löpträning och styrketräning på gymmet men även en del simning på sista tiden.

Min motivation för träningen är att hålla mig frisk, hålla en bra vikt samt att kompensera för mitt stillasittande kontorsjobb som IT-nörd. Dessutom är det jäkligt roligt! 

 
 

Kommande evenemang

Dagar till evenemang
   

 Alla tävlingar och lopp

Tidigare

RecentComments

Comment RSS
Blogglista.se
Sport Blogg Topplista
Hälsoblogg bloggar om träning
Bloggparaden  
Twingly BlogRank SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg
SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog Joakim Backman