Varm löparrunda

by Joakim Backman 30. maj 2013 21:06

Dagen började ju så bra så varför inte fortsätta trenden?

Jag kände att jag var tvungen att testa knäet med mer belastning, det har jag inte gjort på sedan jag har uppehåll för att jag överansträngde det i våras. Så idag på lunchen fick det blir första längre rundan på hårt underlag dessutom i sol och 25°C, det var svettigt! 

Började försiktigt men när jag såg att jag joggade fram i 5:30 min/km tyckte jag att under 5:00 min/km borde jag väl åtminstone hålla mig. Snabbt gled jag in i gamla vanor och höll ett förvånansvärt behagligt tempo på 4:30-4:35 min/km resten av rundan runt Växjösjön och Trummen.

Förutom att jag kunde hålla ett högre tempo än väntat så var det mest positiva med rundan att jag inte kände något i knäet, jag är fortfarande lite rädd att det ska komma tillbaka om jag dra på för mycket för snabbt.

Om jag känner mig själv så  kommer jag att ligga i natt och känna efter om det känns något i knäet, det är bara att hoppas på det bästa.

Distans (km) 8.17
Tid (h:mm:ss) 0:37:25
Tempo (min/km) 4:34
Snittpuls (bpm) 177

Tags: ,

Löpning

Morgonpass i Växjösjön

by Joakim Backman 30. maj 2013 18:31

Sol, svag vind (O 2-3 m/s), 13°C i luften och 16°C i vattnet skulle jag anse som mycket bra förutsättningar för ett lyckat simpass kl 06:30 på morgonen.

Växjösjön

Jag mötte upp med Johannes strax innan på Medley, ett snabbt ombyte och sedan ner till sjön. Det var det första passet tillsammans för i år så klart att det blev lite kringsnack innan vi kom i.

Vi simmade efter de bojar som användes för att märka ut den olympiska distansen under triathlontävlingen som anordnades av 338 Småland i helgen. Distansen är 1500 m och vi simmade ungefär ett och ett halvt varv på precis 60 minuter, uppskattar att vi simmade ca 2200 m.

Det blev lite pauser vid bojarna med en minuts "skitsnack på sjön" så det blev inget vidare högt snitt-tempo men vi hann verkligen med att njuta av den underbara morgonen.

Distans (m) 2200
Tid (h:mm:ss) 1:00:00
Tempo (min/km) 27:16

Tags: , , , ,

Simning

Swim and run

by Joakim Backman 28. maj 2013 18:09

Varför nöja sig med att antingen bara springa eller bara simma när man kan kombinera dem? Det var lite av min tanke när jag provade ett nytt upplägg för dagens träningspass.

Jag har sedan tidigare hittat en slinga som jag tycker verkade lagom att prova, både lagom långa distanser, nära till ombyte på simhallen och nära till jobbet så att jag kan köra på lunchen.


Visa Swim n run på en större karta

Jag börjar med kort löpning på ca 300 m från simhallen till badplatsen vid Kampen, där simmar jag rakt (så gott det går...) över Växjösjön till badplatsen på västra sidan av sjön, en sträcka på ca 400 m. Därifrån springer jag runt sjön medurs tillbaka till simhallen. Ett varv tog ca 19 min med en fördelning på 400 m simning samt 1.6 km löpning, tidsmässigt blir fördelningen nästan lika mellan simningen och löpningen.

Idag på lunchrasten gjorde jag en testrunda på två varv. Det var lite varmt att springa i våtdräkten då det var ca 21°C och sol på lunchen, men det kompenserades med att det var ca 15°C i vattnet.

Vibram Fivefingers Bikila LSJag hade Vibram Fivefingers Bikila LS på fötterna då jag tyckte att dessa borde båda vara lämpliga att simma med samt fina att springa med. För simningen utgjorde de inte någon större skillnad mot att vara barfota och löpningen var inget nytt. Det ända negativa var att jag fick in lite sand i samband med att jag gick i och upp från vattnet vilket sedan irriterade lite under löpningen.

Jag är mycket för att testa på nya sätt att träna, jag uppskattade verkligen passet och tycker att det var en skön blandning. Jag kommer definitivt att köra upplägget igen och säkerligen att modifiera proportionerna framöver men detta var ju bara ett test.

Simning, distans (km) 0.8
Simning, tid (h:mm:ss) 0:20:00
Simning, tempo (min/km) 25:00
Löpning, distans (km) 3.2
Löpning, tid (h:mm:ss) 0:18:00
Löpning, tempo (min/km) 5:37
Total, distans (km) 4.0 km
Total, tid (h:mm:ss) 0:38:06
Total, tempo (min/km) 9:30

Tags: , , , , , ,

Löpning | Simning | Swim&Run

Träning v21

by Joakim Backman 26. maj 2013 22:24

En vecka med ganska många träningspass och det känns så skönt!

Uppmjukningsperioden för styrketräningen är avklarad och jag känner att jag kan köra på för fullt. Det enda undantaget är att jag fortfarande tar det lite lugnare med benövningarna tom t ex benböj då jag är rädd om mitt knä.

Det blev premiär för simming utomhus, en mycket efterlängtad sådan. Äntligen har den säsongen börjat.

Även löpningen har fått lite volym, i alla fall antalet pass. Jag vill inte springa för långt ännu, så jag håller mig runt 5 km.

        Cykelpendling
Måndag Styrka
Löpning
Bröst & rygg
4.77km på 0:24:54 (5:13min/km) @ 151bpm
Hälsostudion
Jobb -> hem
5.44 km
Tisdag Löpning 4.55km på 0:21:19 (4:41min/km) @ 157bpm Hem -> jobb 5.40 km
Onsdag Styrka Rygg, biceps & triceps Hälsostudion 10.83 km
Torsdag Simning 2000m på 0:45:00 (22:30min/km) Medley  12.20 km
Fredag Simning 1100m på 0:25:00 (22:43min/km) Växjösjön  12.99 km
Lördag        
Söndag Löpning 5.9km trailrun på 0:55:53 (9:28min/km) Notteryd   

 

Löpning: 16.74 km
Simning: 3.1 km
Cykel: 46.86 km

Tags:

Träningsvecka

Premiärtur i Växjösjön

by Joakim Backman 24. maj 2013 19:30

Idag kunde jag inte längre hålla mig bort från sjön, speciellt när jag fick höra att det skulle vara 16°C i vattnet!

På lunchrasten stack jag bort till sjön. Det såg lite kyligt ut, speciellt när eftersom det var molnigt och det blåste så det blev små vågor. Jag var faktiskt nere vi vattenbrynet innan jag bytte om för att känna lite på vattnet.

In och byta om lite snabbt på Medley, ut igen, ner till sjön och fixa till utrustningen. Det är lite ovant första gången då det var över ett halvår sedan jag simmade utomhus sist.

Klart att det är lite kallt när man hoppar i, vattnet rinner in i dräkten in vid nacken och ner för ryggen, även att det idag var varmare i vattnat än på land. Man får upp lite puls och flämtar lite först, sedan är det bara att ge sig iväg. Man kan ju inte simma 50/100 m som lite uppvärmning som jag brukar göra inomhus utan här är det på det med en gång. Det blir en paus när man kommer ut till första bojen som ligger ca 150 m från stranden.

Det är även lite ovant att simma på öppet vatten och det är betydligt jobbigare första rundorna, och så var det idag också. Jag tog det ändå ganska lugnt och pausade lite vid varje 200 m. Jag var rätt nöjd efter 1 km och frös inget alls då det faktiskt var 16°C i vattnet. Triathlon-klubben (338 Småland) som sätter ut bojerna hade även satt dit en termometer på vissa bojar (kanske alla men jag simmade inte förbi alla idag och kollade inte på alla som jag kom fram till) och dessa visade 16°C.

Det blev en ganska kort med trevlig premiärtur i Växjösjön i år.

Distans (m) 1100
Tid (h:mm:ss) 0:25:00
Tempo (min/km) 22:43
Vattentemp. (°C) 16
Lufttemp. (°C) 14
Vind NO, 4m/s

Tags:

Simning

Teknikstudie simning

by Joakim Backman 23. maj 2013 23:23

- Det känns på ett sätt men det skiljer sig garanterat mot hur verkligheten ser ut.
- Jag har inte simmat frisim speciellt länge, ungefär 1.5 år och vet att jag har långt ifrån någon riktigt bra teknik.

Just på grund av dessa två anledningarna så ville jag se hur det ser ut när jag simmar för att få en bättre bild på min teknik.

Under 500 m av mitt simpass idag filmade jag mig själv och valde ut ett par av längderna för filmklippet ovan.

Utan att vara något proffs på simning kan jag göra några egna bedömningar av min teknik som jag kommer att försöka ta med mig till nästa pass och förhoppningsvis kunna förbättra.

Min benspark är lite ryckig och inte helt symmetrisk. Det påverkar säkert att jag andas på var annat simtag på filmen och jag då sparkar lite hårdare när jag ska rotera upp mer för andningen. Det är även liknande med kroppsrotationen, men det påverkar säkert även det av andningen.

Kroppen är inte i rak linje genom armtagen, speciellt med vänster hand. Detta är något som jag känner av själv ibland och måste tänka mer på för att få en så strömlinjeformad bål som möjligt.

Jag glider för lite och påbörjar nästa armtag för snabbt innan jag slutfört det förra, det kan vara bra ute i sjön när det är lite vågor men inne i bassängen borde jag har lägre rytm och längre simtag.

Även att fel och brister blir tydliga är det grymt intressant för mig att se mig simma, visst det blir bakläxa men det hjälper förhoppningsvis mig att förbättra min teknik framöver.

Distans (m) 2000
Tid (h:mm:ss) 0:45:00
Tempo (min/km) 22:30

Tags: , , , , ,

Simning

Träning v20

by Joakim Backman 19. maj 2013 23:37

Denna veckan har jag kommit igång både med styrketräningen, cykelpendlingen och lite löpning. Jag tycker att det känns bra och lovande nu och det ger givetvis inspiration. En första runda för Team Hälsostudion blev det också, riktigt kul!

        Cykelpendling
Måndag Styrka Rygg & biceps Hälsostudion  
Tisdag Löpning Orientering ca 8km Fyllerydsskogen 7.42 km
Onsdag Styrka  Bröst,  axlar &  triceps Hälsostudion 6.34 km
Torsdag       10.82 km
Fredag Styrka Rygg, mage & axlar Hälsostudion  5.78 km 
Lördag Löpning ca 5km  Notteryd  
Söndag        

 

Löpning: 12 km
Simning: 0 km
Cykel: 30.36 km

Tags:

Träningsvecka

Team Hälsostudion goes Notteryd

by Joakim Backman 17. maj 2013 22:26

Team Hälsostudion har äntligen kommit igång och första gemensamma träningspasset blev i Notteryd. Det blev lite taskig uppslutning så här första gången men det kommer att bli bättre.

Jag och Henrik gav oss iväg kl 10 på förmiddagen, 23°C varmt och full sol. Tanken var att testa den blå slingan ute i Notteryd för att se hur man kan använda den som träning inför en hinderbana.

Det enda vi hade planerat in innan rundan var bara att vi skulle kolla lite närmare på en betongvägg samt testa att korsa ett vattendrag. Betongväggen var inte så hög som jag mindes den, men det fanns andra bra komplement/alternativ till den utmed spåret.

Vattendraget var inte så djupt så det var inte någon stor utmaning att ta sig över den, men även här fanns det bra alternativ.

Det blev en riktigt underbar runda i det varma försommarvädret och backarna under andra halvan av rundan tar bra på benen. Nu blir det att planera in nästa runda och se till att det blir bättre uppslutning då.

Tags: , ,

Löpning

Orientering för nybörjare, avslutning

by Joakim Backman 14. maj 2013 22:45

Idag var jag på det sista tillfället i nybörjarkursen i orientering som Växjö OK anordnar. Vi började inomhus med att gå igenom lite olika situationer på karta och diskutera dessa.

Därefter blev det att ge dig ut i skogen, vi sprang 8 kontroller parvis i så kallad part-orientering. Det innebär att man förklara muntligt alla beslut och tankegångar under tiden som man tar sig mellan kontrollerna. Det var nyttigt då man blir medveten om hur andra tänker och man kan ta lärdom om den andra har ett smartare sätt att komma fram till ett beslut på hur man ska ta sig till nästa kontroll.

Vi sista kontrollen fick vi välja mellan tre olika långa banor som vi skulle springa ensamma och med riktigt stämpling. Vi var första paret dit så vi fick börja. Självklart valde jag längsta banan då jag fortfarande är mycket nöjd med att jag kan springa med mitt knä igen och vill testa lite försiktigt så att det håller. Skogslöpning är mjukt och bra att börja med så det gäller att passa på. 

Banan var riktigt rolig och det gick bra att hitta alla kontroller även om jag var lite fel ute på en av dem. Dock blev klockan lite mycket så jag hann inte stanna och diskutera banan eller kolla tiderna. Jag höll ett bra tempo och blev rejält svett i alla fall, även om min kondition kanske inte är fullt på topp och det bästa är ju givetvis att det gick bra med knäet även denna gång.

Naturpasset

Som en liten avslutningsgåva fick var sitt ex av årets upplaga i Naturpasset vilket kom perfekt då jag bara här om dagen tänkte köpa ett. Det blir en bra fortsättning för att orientera lite under sommaren.

Tags: ,

Orientering

Träning v19

by Joakim Backman 12. maj 2013 23:30

Lite lagom med träning denna veckan, det stora är ju givetvis att jag lite små och försiktigt har kommit igång med löpningen igen. Äntligen!

        Cykelpendling
Måndag Orientering Motionsorientering, 4.38km Öjaby  
Tisdag Simning 2500m på 0:58:00 (23:13min/km) Medley  
Onsdag Styrka Bröst, rygg, axlar, biceps & triceps Hälsostudion  
Torsdag        
Fredag        
Lördag        
Söndag Löpning 3.84 km på 0:24:03 (5:34min/km) @ 145bpm Teleborg  

 

Löpning: 8.22 km
Simning: 2.5 km
Cykel: 0.0 km

Tags:

Träningsvecka

Positiv mjukstart

by Joakim Backman 12. maj 2013 22:39
Elljusspår Teleborg
Källa: Växjö kommun

I och med att det gick (ordagrant) smärtfritt att springa på orienteringen i måndags så ville jag känna på löpningen lite mer. Ikväll tog jag mig ut på en kort försiktig runda på elljusspåret här ute på Teleborg.

Sval luft som en sommarkväll och nästan ensam i spåret trippade jag runt ett par varv. Jag hade mina Vibram Fivefingers för att få ett lätt och naturligt steg för att minimera belastningen på knäet. Jag bestämde mig redan innan att jag skulle endast springa två varv och i ett lugnt tempo runt 5:30min/km ändå hade jag nerverna utanpå skinnet och kände konstant efter ifall jag skulle känna något i knäet.

Jag vågade knappt tro det men båda varven gick bra och det kändes inget alls. Både på grund av det men även för att jag äntligen fick springa lite igen gjorde mig riktigt nöjd efteråt. Nu ska jag lägga upp en försiktigt upptrappningsperiod för att komma igång igen utan att det ska resultera i återfall på något sätt.

Distans (km) 3.84
Tid (h:mm:ss) 0:24:03
Tempo (min/km) 5:34
Snittpuls (bpm) 145

Tags: , ,

Löpning

Orientering för nybörjare, del 6

by Joakim Backman 6. maj 2013 22:26

Idag sammanföll kurstillfället med sista etappen på Motionsorientering för våren. Vi fick springa en av de fyra banor som Växjö OK lagt ut i skogen norr om Öjaby utanför Växjö.

Jag tänkte jogga/gå runt banan och tog därför den kortaste men av de som inte var för lätta, så det blev den medelsvåra bana 2 på 3.7km. Jag joggade lite i början för att känna efter hur det kändes i knäet och det fungerade så jag fortsatte. Jag kunde hålla ett helt OK tempo även om jag höll igen ganska bra. 

Orienteringen gick riktigt bra och jag gjorde inte några större missar och jag hittade alla kontroller utan problem. Dessutom så kände jag inget i knäet under hela rundan. 


Visa Motionsorientering 2013-05-06 Bana 2 på en större karta

Jag klantade dock till det på slutet och missade helt enkelt att stämpla mig i mål. Jag träffade kursledaren och gick igenom banan med honom innan jag skulle lämna tillbaka min stämpeltagg då jag blev uppmärksammad på att jag missat att stämpla in mig i mål. Ja, vad säger man men det gör inte så mycket för min del även om det är lite retsamt i resultatlistan då min 13:e plats skulle varit en 6:e plats om jag sprungit direkt i mål.

Tags: , , ,

Orientering

Träning v18

by Joakim Backman 5. maj 2013 23:25

Helgdagar och vackert väder m.m. gjorde detta till en ursel träningsvecka! Man får vara glad för det lilla.

        Cykelpendling
Måndag        
Tisdag Simning 5000m på 2:03:00 (24:36min/km) Medley  
Onsdag        
Torsdag        
Fredag        
Lördag        
Söndag        

 

Löpning: 0.0 km
Simning: 5.0 km
Cykel: 0.0 km

 

Tags:

Träningsvecka

Joakim Backman

år, bor i Växjö( ) med familj bestående av fru, två söner och hund.

Jag tränar i den omfattningen det passar in i mitt liv och då främst löpträning och styrketräning på gymmet men även en del simning på sista tiden.

Min motivation för träningen är att hålla mig frisk, hålla en bra vikt samt att kompensera för mitt stillasittande kontorsjobb som IT-nörd. Dessutom är det jäkligt roligt! 

 
 

Kommande evenemang

Dagar till evenemang
   

 Alla tävlingar och lopp

Tidigare

RecentComments

Comment RSS
Blogglista.se
Sport Blogg Topplista
Hälsoblogg bloggar om träning
Bloggparaden  
Twingly BlogRank SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg
SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog Joakim Backman