Sista SL-passet för denna perioden

by Joakim Backman 10. oktober 2013 20:24

Idag körde vi (jag och Johannes) sista StrongLift-passet för denna perioden. Nästa vecka börjar vi en period på 2 veckor med högrepetitionsträning.

 

Denna perioden har blivit ganska lång (7 veckor). Anledningen till detta var att vi var inte helt säkra på vilken startvikt vi skulle börja på och ville hellre börja lite lägre. Vi ville även hålla på så pass länge att vi fick en bra uppfattning om våra maxvikter. 

Nästa period har vi planerat in att den ska bli lite kortare på 5 veckor. Detta för att det ska bli mer variation samt att man får en "omstart" oftare. Med en omstart menar jag att man inför varje ny period sänker vikterna lite jämfört med de vikter som man avslutade förra perioden med.

Sänkningen ska motsvara ökningen som blir under 2-3 veckor så att man är ikapp vikterna från förra perioden efter halva tiden in i den aktuella perioden. Då blir det både möjlighet till teknikträning utan att köra max men även att avsluta perioden genom att försöka öka vikterna mer än resultat från förra perioden.

Passet idag gick riktigt bra, alla övningarna lyckades även om jag valde att gå ner ett steg till 70.0 kg på axelpressen. Dock hade jag bra tryck i övningen och hade kanske klarat 72.5 kg.

Johannes gjorde ett grymt bra pass idag, speciellt på axelpressen där han körde på storartat.

Squats 5x5x155.0 kg + 2.5 kg OK 
Shoulder Press 5x5x70.0 kg - 2.5 kg OK 
Dead Lift 1x5x157.5 kg + 2.5 kg OK

Följande vikter blev mitt resultat denna perioden samt även de vikter som jag tänkt att använda som startvikter för nästa period. På två träningsveckor blir det ca 8 styrkepass då jag tränar styrka 2-3 gånger per vecka.

Sänkningen blir 7.5 kg för nästan alla övningarna, det innebär att jag är ikapp efter 8 träningspass. Sänkningen är större för knäböj i och med att den övningen är med i varje pass och ökar då dubbelt så snabbt.

  Maxvikter Nästa startvikter
Bench press 107.5 kg 100.0 kg
Brabell row 100.0 kg 92.5 kg
Squats 155.0 kg 140.0 kg
Shoulder Press 70.0 kg 62.5 kg
Dead Lift 157.5 kg 150.0 kg

Först blir det som sagt ett par veckor med högrepetionsträning innan det blir dags för StrongLifts igen.

Tags: , , , , ,

Styrketräning

Kommentarer är stängt

Joakim Backman

år, bor i Växjö( ) med familj bestående av fru, två söner och hund.

Jag tränar i den omfattningen det passar in i mitt liv och då främst löpträning och styrketräning på gymmet men även en del simning på sista tiden.

Min motivation för träningen är att hålla mig frisk, hålla en bra vikt samt att kompensera för mitt stillasittande kontorsjobb som IT-nörd. Dessutom är det jäkligt roligt! 

 
 

Kommande evenemang

Dagar till evenemang
   

 Alla tävlingar och lopp

Tidigare

RecentComments

Comment RSS
Blogglista.se
Sport Blogg Topplista
Hälsoblogg bloggar om träning
Bloggparaden  
Twingly BlogRank SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg
SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog Joakim Backman